V roku 2013 viac než len konzervatívny rozpočet

Vážení Petržalčania,

rozpočet na rok 2013 sme pripravovali okrem iného aj s vedomím problémov či otáznikov, niektoré z nich sa práve v týchto dňoch podarilo posunúť k úspešnému riešeniu, iné nad nami visia ako Damoklov meč…

Podarilo sa dosiahnuť dohodu s vládou SR, že dane z príjmov sa pre mestá a obce nebudú prerozdeľovať na základe sčítania obyvateľov z roku 2011, keďže vieme, ako dopadlo a našťastie nebude dôvodom pre výrazný odliv financií pre samosprávy. Plusom je aj skutočnosť, že mestá a obce nebudú musieť odvádzať daň z predaja majetku.

Naopak veľkým mínusom, ohrozením a z môjho pohľadu podrazom mestských poslancov voči veľkým mestským častiam je neschválenie zmeny percenta tzv. solidarity – pre Petržalčanov to znamená, že z ich peňazí ide naďalej ročne 640 tis. Eur – ak to zrátame za štyri roky je to viac ako 2,5 milióna Eur!!! – malým mestským častiam bez toho, aby bolo jasne definované na aký účel. Aj preto – a odznelo to v príspevkoch samotných starostov – peniaze idú na aj ich rozvoj, na udržiavanie tradícií, na kroje… A my musíme odpovedať na petíciu o nezrušení DK Lúky, kde potrebujeme stovky tisíc na rekonštrukciu, nevieme zrekonštruovať budovu LUDUSu, nevieme pohnúť s niektorými ďalšími projektmi a víziami, ktoré máme. Od začiatku tohto roka som sa na viacerých fórach usiloval zmeniť tento stav a postaviť ho z hlavy na nohy. Dostal som na to mandát aj od petržalského zastupiteľstva. Nechceli sme nikomu nič brať, len sme už nechceli toľko rozdávať, chceli sme, aby peniaze Petržalčanov ostali Petržalčanom a Petržalke. Ak malým mestským častiam nestačia tie financie, ktoré im patria zo zákona, niekde je chyba, ale prečo by to mali zaplatiť Petržalčania? V kontexte predraženej a rozbujnelej správy hlavného mesta, kde funguje 18 úradov, teda stovky úradníkov, kde je volených 340 poslancov, 17 starostov a primátor je naozaj potrebné veľmi vážne sa zamyslieť nad budúcnosťou samosprávy hlavného mesta. Veď len na odmeny poslancov ide ročne takmer 1,2 mil. Eur, a to nehovoríme o ďalších nákladoch, súvisiacich s ich činnosťou. Ak to neurobíme čo najskôr a s plnou vážnosťou, diskusie o tzv. solidarite budú len odrobinkou z problémov, ktoré Bratislava môže mať.

Otáznou a veľmi vážnou môže byť aj situácia v školstve – som sklamaný z prijatia nového nariadenia vlády SR, ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády, ktorým sa ustanovujú podrobnosti rozpisu finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu pre školy a školské zariadenia v znení neskorších predpisov. V časti 8 má zriaďovateľ školy povinnosť poskytnúť škole finančné prostriedky pridelené ministerstvom na osobné náklady (mzdy a odvody do poistných fondov)  nie vo výške 90% ale  100 %. Týmto sa úplne eliminovala možnosť  pre zriaďovateľov riešiť vážne disproporcie medzi  jednotlivými školami v meste alebo obci. Toto nariadenie vôbec nerešpektuje viaceré vážne kritériá ako je napríklad kritérium štruktúry veku učiteľov. Pre Petržalku, ktorá má viac ako tretinu učiteľov s 32 ročnou praxou,  to môže v prípade zlyhania dohodovacieho konania znamenať, že niektoré školy môžu mať problémy s výplatami pre učiteľov už v júli alebo auguste budúceho kalendárneho roka.  Som sklamaný, že nové nariadenie, ktoré vstupuje do platnosti už od januára 2013, nepočíta aspoň s prechodným obdobím, počas ktorého by mal zriaďovateľ možnosť  realizovať  racionalizáciu škôl.

Napriek tomu však chcem zdôrazniť, že Petržalka pristupuje k verejným zdrojom a ich vynakladaniu mimoriadnu pozornosť  a aj keď sme racionalizačné opatrenia vo väčšom či menšom meradle prijímali aj v tomto roku, hľadáme rezervy aj pre nasledujúce obdobie. Chceme sa správať zodpovedne – ale zodpovedne aj voči svojim obyvateľom, preto nejdeme cestou zvyšovaní daní či poplatkov.

Opäť budeme šetriť takmer výlučne na vlastných prevádzkových a mzdových nákladoch tak na úrade ako aj v našich organizáciách tak, aby sme čo najmenej ovplyvnili kvalitu služieb, ktoré poskytujeme Petržalčanom. Budeme racionalizovať procesy vnútri úradu – používanie výpočtovej techniky, motorových vozidiel, spotrebu kancelárskych potrieb a podobne aby sme znížili náklady v tejto oblasti o minimálne 10% a ďalších minimálne 5 % sme vyrokovali s odborovou organizáciou smerom k šetreniu na mzdových nákladoch aj formou znižovania benefitov mimo platov samozrejme vrátane ich nulovej valorizácie pre rok 2013.

Okrem udržania štandardov pokiaľ ide o naše výkony v oblasti životného prostredia, čistoty a poriadku ale aj údržby komunikácií, starostlivosti o seniorov či plnenie si zákonných úloh v oblasti školstva sme si na budúci rok predsavzali dokončiť projekt plaváreň, ktorý sme začali prvými prípravnými krokmi už v tomto roku tak, aby sme ju reálne začali stavať už v prvom polroku, pričom časť nákladov by sme vynaložili v roku 2013 a časť v roku 2014 a to jednak z nášho rezervného fondu a jednak z úverových zdrojov. Odhadujeme, že náklady by sa mali pohybovať niekde okolo 1,5 mil. Eur, veríme však, že elektronickou aukciou sa nám podarí ich ešte o niečo znížiť.

Ďalším spoločným projektom je samozrejme oblasť statickej dopravy, kde by sme chceli na základe už spomínaného projektu organizácie dopravy vypísať súťaž na dodávateľa celého systému, keďže samospráva nemá a asi ani nikdy mať nebude niekoľko miliónov Eur, ktoré sú potrebné nielen na zabezpečenie rezidentského parkovania ale predovšetkým na výstavbu nových parkovacích kapacít. Predpokladáme, že súkromný investor by mohol spustiť nové pravidlá – samozrejme po ich definitívnom schválení v zastupiteľstve – už v júni či júli 2013 s tým, že svoje investície si rozloží na dlhšie časové obdobie.

Na základe diskusií s poslancami sme do budúcoročného rozpočtu zapracovali cca 125 tis. Eur na výstavbu či rekonštrukciu športovísk, pričom sa budeme snažiť ďalšie financie zháňať aj od sponzorov či z rôznych dotačných programov.

Rovnako na návrh poslancov a po vzájomnej dohode by sme sa po dokončení revitalizácie Ovsišťského námestia radi pustili do rekonštrukcie ďalšieho z petržalských námestí a to do rekonštrukcie Námestia Hraničiarov.

Ani v budúcom roku nepoľavíme v rekonštrukciách našich základných a materských škôl, ktoré budú smerovať predovšetkým do takých projektov, ktoré budú prinášať úsporu aj v ďalšom období, najmä do pokračovania v znižovaní energetickej náročnosti týchto budov. Do tejto oblasti chceme investovať 500 tis. Eur.

Nemalú čiastku 250 tis. Eur plánujeme preinvestovať v Dome kultúry Zrkadlový háj, ktorý si už rekonštrukciu neodkladne vyžaduje, po riešení havarijnej situácie na elektrorozvodoch musíme pokračovať aj ďalej a rekonštruovať samotný objekt.

Poľaviť nemienime ani v rekonštrukciách našich terás a tam chceme preinvestovať ďalších 130 tis. Eur, takže ak by sme náklady v tejto oblasti zrátali za roky 2011 – 2013, tak hovoríme o čiastke takmer pol milióna Eur.

Na záver mi dovoľte predstaviť vám našu víziu Petržalky, ktorá vzišla aj z procesu implementácie systému hodnotenia kvality prostredníctvom modelu CAF a ktorý charakterizuje naše každodenné kroky :

Hlásime sa k hodnotám, ktoré definujú kvalitný život obyvateľov mestskej časti. Realizujeme rozhodnutia, ktoré zabezpečia transparentný a moderný úrad. Investujeme do vzdelania zamestnancov pripravených na riešenie potrieb obyvateľov, ale zároveň prijímajúcich výzvy na trvalé zlepšovanie poskytovaných služieb. Budujeme moderný európsky úrad na báze partnerstva a princípoch spoločenskej zodpovednosti, ktorý bude vzorom pre iných.

 

Želám vám príjemne prežité Vianočné sviatky a do nového roka veľa osobných i pracovných úspechov.

 

Vladimír Bajan

december 2012

web od 2day