Záver 1. ročníka Petržalskej super školy bol opäť úspešný
Do prvého ročníka sa zapojilo dvetisíc päťsto pätnásť žiakov druhého stupňa petržalských základných škôl. Takmer stovka šiestakov, siedmakov a ôsmakov vypracovala vynikajúce projekty a svoje práce prezentovali pred špičkovými vedcami na zámku v Smoleniciach, kde si prevzali aj hodnotné ceny od Slovenskej akadémie vied a Mestskej časti Bratislava-Petržalka.
Pilotný nultý ročník super školy v školskom roku 2012/2013 v najväčšej mestskej časti – v Petržalke – sa stretol s pozitívnymi ohlasmi nielen zainteresovaných, teda učiteľov, žiakov a prednášajúcich, ale aj verejnosti. Z tohto dôvodu sa predseda Slovenskej akadémie vied Jaromír Pastorek a starosta Mestskej časti Bratislava-Petržalka Vladimír Bajan dohodli na pokračovaní projektu zameraného na zvýšenie záujmu o vedu u detí. Tento projekt je reakciou na dlhodobú požiadavku zo strany základných škôl venovať zvýšenú pozornosť získavaniu nových informácií v rámci regionálneho vzdelávania. Projekt je výnimočný tým, že prednášky sú určené všetkým žiakom bez rozdielu. Mottom Petržalskej super školy je preto „Veda nie je nuda!“. Vedecké, kritické uvažovanie je v dnešnej dobe nevyhnutnosťou na všetkých kľúčových pozíciách nielen vo vede.
Šesť hlavných prezentácií v prvom ročníku si žiaci vypočuli v Dome kultúry Zrkadlový háj, kde špičkoví svetoví vedci zo Slovenska vysvetľovali problematiku viac ako štyrom stovkám žiakov naraz. Hosťom úvodnej prednášky bol Dr. Dušan Chorvát z Medzinárodného laserového centra, ktorý super školu otvoril veľkolepo – usporiadal pre žiakov nádhernú laserovú šou, ktorú prepojil s vysvetlením fungovania laserov a predstavil im fotoniku ako zaujímavú vedu. Dr. Zuzana Kusá (Sociologický ústav SAV) prišla na prednášku skromne, na bicykli a prednáškou dala vzťahom medzi ľuďmi konkrétny, vedecký a poučný zmysel. Vyžiadaný najmladší prednášajúci Dr. Daniel Nagaj (Fyzikálny ústav SAV) s témou „Z čoho sa skladá svet“ využil svoje dirigentské skúsenosti a plne si podmanil publikum, ktoré ho takmer bez dychu sledovalo a spolu s ním skladali a rozkladali svet. Dr. Fedor Gömöry (Elektrotechnický ústav SAV) prednášal nielen o svojom najvýznamnejšom objave neviditeľného plášťa, ale aj o supravodivosti, ktorú demonštroval na hmatateľnom prípade levitácie. Aj v tomto prípade bola prednáška názorná a poučná, takže mnohým žiakom sa nechcelo odísť a ich otázky nemali konca. Žiaci nikde nevideli toľko slnka a tak zblízka ako v priestore DK Zrkadlový háj. Dr. Vojtech Rušín (Astronomický ústav SAV) ukázal najmodernejší výskum našej najbližšej hviezdy pútavou formou plnou akcie a pohybu. Pomyselný „školský rok“ uzavrel ukážkou expedičného života a najmodernejšieho výskumu evolúcie otec podujatia Dr. Peter Vršanský (Geologický ústav SAV), na ktorého sa žiaci po skončení prednášky doslova vrhli, aby si mohli pozrieť najväčší kus jantáru a získať vedecký časopis. Za najlepšie otázky si po každej prednáške tí najzvedavejší žiaci odniesli pekné knihy.
Na základe požiadavky zo strany škôl súhlasili prednášajúci aj s prednáškami priamo na školách pre deviate ročníky, pričom sa vždy spojili dve až tri blízko seba stojace základné školy. Pri prezentáciách na školách sa vďaka Dr. Mariánovi Melovi, Dr. Lucii Fojtíkovej a Dr. Miriam Kristekovej (Geofyzikálny ústav SAV, UK) žiaci zoznámili so zemetraseniami a prírodnými katastrofami svetového aj slovenského rozsahu, ale najmä hravou formou s použitím najmodernejších prístrojov pochopili ako vznikajú. Pedagógov zaujal pohľad zvnútra tornáda. Pri prezentáciách o najmodernejších výsledkoch skúmania histórie Bratislavy z čias Keltov, Germánov a Slovanov sa od Pavla Jelínka dozvedeli, že hradný vrch je takmer kontinuálne obývaný už skoro 3 tisíc rokov. Dr. Miroslav Boča z Ústavu anorganickej chémie SAV si v prednáškovom maratóne vyskúšal rozdiel medzi „lepšími“ triedami, z ktorých žiaci odchádzali veľmi nadšení a „horšími“, kde sa zapotil pri akčných a úžasných experimentoch s plynmi, aby žiakov zaujal. Príťažlivé bolo, že niektoré si mohli aj samy vyskúšať. Mladá doktorandka Kristína Čevorová (Matematický ústav SAV) sa pokúsila žiakov vtiahnuť do vedného odboru matematika prostredníctvom Pythagorejcov a ich začiatkov s počítaním a číslami. Žiakov zaujalo najmä jej vysvetľovanie zlomkov pomocou hudobného nástroja – gitary, ktorú si so sebou matematička priniesla. Takisto sprostredkovala mladému publiku očné klamy.
Najlepší žiaci počas trojdňového sústredenia na Smolenickom zámku absovovali exkurziu na Molpír a do Hlboče pričom v nádhernom prostredí Karpát pochopili neustály pohyb našej vzácnej prírody v historickej, evolučnej aj geologickej mierke. Vyskúšali si rôzne vedecké hry, zahrali sa s lasermi, prenikli do chápania zvierat a poťažkali si svetové jantáre. Projekt vychádzajúci z koncepcie rôznych programov UNESCO bude pokračovať aj v ďalšom školskom roku 2014/2015 a je isté, že žiaci petržalských základných škôl sa budú mať na čo tešiť.
Víťazi tém pre 6. ročník:
1. miesto: Jurka T., Kysel D. (ZŠ Budatínska, 6.A) za prácu Život v jantári
Mgr. Peter Vršanský, PhD. z Geologického ústavu SAV: „Žiaci komplexne pojali tému jantárov od chemického zloženia, cez botaniku a jantárovú cestu až po výskyt živočíchov. Využili dôkaz pravosti jantáru a použili ho na vzorku, ktorú získali počas hlavnej prednášky za najlepšiu otázku. Bol pravý.“
2. miesto: Vargan J. (ZŠ Pankúchova, 6.C) za prácu Jantár
3. miesto: Balážová D., Durdiaková V., Kolkusová A. (ZŠ Lachova, 7.B) za prácu Život
Víťazi tém pre 7. ročník:
1. miesto: Mudroňová V., Henčeková N., Vlková M. (ZŠ Gessayova, 7.B) s prácou Dôvera
PhDr. Zuzana Kusá, CSc. zo Sociologického ústavu: „Elegantná práca s veľmi dobrým pokusom o sociologický výskum.“
2. miesto: Rajtáková P., Szabová A. (ZŠ Dudova, 7.B) za prácu My v 7.B a oni v našej škole
3. miesto: Mišíková K. (ZŠ Černyševského, 7.B) za prácu Sociológia
Víťazi tém pre 8. ročník:
1. miesto: Lenoráková N., Polášiková V., Zatkalíková Z. (ZŠ Holíčska, 7.A) za prácu Svetelné znečistenie
RNDr. Dušan Chorvát, PhD. z Medzinárodného laserového centra: „Žiaci komplexne pojali aktuálnu tému svetelného znečistenia a peknými sprievodnými aktivitami vrátane experimenálneho merania čistoty prostredia prispeli k zveľadeniu okolia.“
2. miesto: Adamec J., Šulka M., Kolčáková S., Jediná V. (ZŠ Gessayova, 8.B) za prácu Zvuk v krabici
3. miesto: Dojčárová V., Holecová V., Dostalíková S. (ZŠ Tupolevova, 8.A) za prácu Svetelné zdroje