Petržalská super škola: História Petržalky je úzko spätá s mostami
„Na čo nám je prednáška o bratislavských mostoch? Čo z nej máme?“ spýtal sa jeden zo ôsmakov petržalskej základnej školy po prvej, otváracej prednáške ôsmeho ročníka unikátneho projektu v Európe Petržalská super škola. Mimochodom, na prvý pohľad „drzú“ otázku na konci prednášky ocenili. Odpoveď prednášajúcej PhDr. Kataríny Haberlandovej, PhD., z oddelenia architektúry Historického ústavu SAV bola jednoznačná: „História Petržalky, miesta, kde žijete a chodíte do školy, je úzko spätí s mostami. Svoju históriu by sme mali poznať, vaši predkovia ju vytvárali aj pre vás.“
História je učiteľkou života. A história je súčasťou vedy. Projekt Petržalskej super školy začal v stredu 16. októbra v Zrkadlovom háji svoj ďalší ročník. Povestným kľúčom ho otvorili prvá zástupkyňa starostu mestskej časti Bratislava – Petržalka Ing. Lýdia Ovečková a predseda SAV prof. RNDr. Pavol Šajgalík, DrSc. „SAV má motto veda je budúcnosť, a ja dúfam, že vašou budúcnosťou bude veda,“ uviedol predseda SAV pri „odomykaní“ projektu.
Potom už prišlo premostenie. Bratislava má zatiaľ päť mostov, šiesty je pred dokončením, no Katarína Haberlandová sa venovala najmä dvom najvýznamnejším – Starému mostu a Mostu SNP. Začala však od dávnej histórie. „Bratislava dlho mosty nepotrebovala, mesto sa rozkladalo len na jednom brehu Dunaja a ten tvoril prirodzenú hranicu, obrannú aj hygienickú,“ vysvetlila historička. Prvé pevnejšie, hoci drevené mosty, ktoré však „po použití odstránili“, vznikli pri korunovácii Maximiliána II. Habsburského. Z Viedne sa potreboval dostať do korunovačnej Bratislavy. Vplyv na postavenie mosta cez Dunaj mala aj Mária Terézia, vďaka ktorej vznikol na petržalskej strane dnešný Sad Janka Kráľa a to si žiadalo spojenie s mestom Bratislava. Na spojenie oboch brehov Dunaja slúžila jeden čas (približne do polovice 19. storočia) kompa, volaná tiež lietajúci most.
So stavbou Starého mosta (Mosta Františka Jozefa) sa začalo v roku 1889. Stál pevne až do roku 1945, keď ho takmer na konci vojny vyhodili do vzduchu ustupujúce nemecké vojská. V roku 1946 ho obnovili a pomenovali na Most Červenej armády. Dnes nesie opäť názov Starý most.
Most SNP je architektonickým unikátom a národnou kultúrnou pamiatkou. A hoci má mnohé naj a je dominantnou hlavného mesta, mnohí Prešporáci mu nevedia zabudnúť, že preň „padla“ významná časť Starého Mesta. A aby kontroverzií okolo mosta nebolo málo – jej tvorcovia sa dostali počas normalizácie do nemilosti. Hoci naprojektovali unikát, vystúpili proti vstupu spojeneckých vojsk v auguste 1968. Slávnostné otvorenie Mosta SNP v roku 1972 preto bolo bez jeho tvorcov. Mostu s reštauráciou UFO na vrchu sa však neuprie, že sa stal prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a druhým tohto typu na svete.
Mosty odjakživa spájali. V roku 1919 spojili aj obec Petržalka s Bratislavou. História Petržalky je veľmi úzko spätá s mostami. Poznať históriu znamená poznať prítomnosť a vidieť do budúcnosti, ktosi kdesi povedal. To všetko je vlastne aj v mostoch.
A ktoré otázky na konci odmenili?
– Aký má prednáška záver, na čo mi je?
– Ako sa bude volať šiesty bratislavský most?
– Prečo boli zničené bratislavské loďkové mosty?