Cezhraničný projekt na tému klimatických zmien obohatil žiakov o nové znalosti.
V stredu 27.1.2021 sa uskutočnilo záverečné propagačné podujatie projektu s názvom „Klimatické zmeny a Dunaj v pohraničnom regióne – Cezhraničná spolupráca miestnych samospráv a základných škôl“. (Kód: SKHU/WETA/1801/4.1/005, Akronym: Klimatické zmeny a Dunaj). Mestská časť Bratislava-Petržalka ako partner projektu zorganizovala podujatie prostredníctvom online prenosu za účasti takmer 60 zástupcov cieľových skupín projektu.
Na príprave a realizácii projektu spolupracovali dve mestské časti: Maďarská Újbuda – Miestna samospráva XI. obvodu hl. mesta Budapešť a Mestská časť Bratislava-Petržalka spolu so šiestimi základnými školami (3 v Maďarsku a 3 na Slovensku). Projekt bol realizovaný v rámci Programu spolupráce Interreg Slovenská republika – Maďarsko a financovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Fondu malých projektov pre západný región, ktorý spravuje Európske zoskupenie územnej spolupráce Rába-Dunaj-Váh.
Zámerom projektu bolo zahrnúť tému „Vplyv zmeny klímy na pohraničný región Dunaja“ do mimoškolských aktivít v rámci neformálneho vzdelávania na vybraných základných školách v Újbude a v Petržalke. V rámci projektu boli odskúšané metódy vzdelávania žiakov vybraných základných škôl na oboch stranách hranice (3 školy z Maďarska a 3 školy zo Slovenska – v prípade slovenských škôl ide o petržalské ZŠ Pankúchova, Dudova a Holíčska). Očakávaným prínosom projektu je prispieť k tomu, aby si deti základných škôl, ktoré žijú v pohraničnom regióne, začali viac uvedomovať vplyv klimatických zmien na životné prostredie v lokalite povodia Dunaja.
S prípravou projektových materiálov začali projektoví partneri v auguste 2019. Prvé cezhraničné stretnutie zástupcov partnerov projektu sa konalo v decembri 2019. Do spolupráce na projekte bolo zapojených spolu 42 žiakov druhého stupňa ZŠ a 7 učiteľov.
„Niet pochýb, že klimatické zmeny predstavujú celosvetový problém, ktorý má dopad na všetky oblasti na Zemi. V pohraničnom regióne Maďarska a Slovenska je to práve rieka Dunaj, jej povodie a ekosystém, ktoré sú najviac vystavené tomuto globálnemu javu. Preto je dôležité zvyšovať povedomie o problematike klimatických zmien a ich dopadoch na rieku Dunaj v našej oblasti aj prostredníctvom výučby na základných školách. Práve to bol jeden z cieľov projektu, ktorý sa nám podarilo úspešne splniť, a to aj napriek epidemiologickej situácii, ktorá realizáciu projektu výrazne ovplyvnila,“ vysvetľuje Anna Všetečková, projektová manažérka Mestskej časti Bratislava-Petržalka.
Pozitívny prínos projektu hodnotí taktiež Lýdia Ovečková, zástupkyňa starostu Mestskej časti Bratislava-Petržalka: „Som nesmierne rada, že sa MČ Petržalka mohla zapojiť do cezhraničného projektu a spoločne s partnerom MČ Újbuda v Budapešti sme tak malým dielom prispeli k odvráteniu negatívnych dopadov klimatických zmien a k zlepšeniu životného prostredia. Vnímam veľmi intenzívne potrebu ochrany dedičstva a biodiverzity rieky Dunaj, a preto považujem za veľmi dôležité práve aktivity v oblasti vzdelávania detí a mládeže, pomocou ktorých je možné prispieť k pozitívnemu ovplyvneniu negatívnych dopadov na klímu v pohraničnom regióne Dunaja a k rozvoju environmentálneho povedomia ďalších generácií. Lebo deti sú naša budúcnosť, ony sú tie, ktoré budú neskôr vychovávať ich deti a tie zase svoje deti.“
Samotná realizácia projektu v trvaní 18 mesiacov (od 08/2019 do 01/2021) zahŕňala nasledovné aktivity:
1. V prvom kroku išlo o vytvorenie Informačnej príručky o vplyve zmeny klímy na pohraničný región Dunaja. Jedná sa o materiál určený pre základné školy – súhrn odborných poznatkov a cvičení na uvedenú tému. Na jej odbornom revidovaní sa podieľal Slovenský hydrometeorologický ústav;
2. Nosnú časť projektu tvorili Školské programy „Zmena klímy a Dunaj“, to znamená, už konkrétne vzdelávacie aktivity na základných školách. Každá zo zapojených učiteliek viedla školský projektový tím zložený zo 7 detí. O výbere školských tém, ako aj o samotnej metodike práce, rozhodovali už dané tímy. Poznatky a konkrétne cvičenia, uvedené v Informačnej príručke, boli základom pre ich prácu. Keďže išlo o neformálnu formu vzdelávania na tému životné prostredie, učiteľky aj žiaci mali v pláne mnohé praktické aktivity vonku, v prírode pri Dunaji. Do priebehu realizácie školských projektových aktivít však výrazným spôsobom zasiahla epidemiologická situácia na Slovensku, z dôvodu čoho prišlo k prehodnoteniu spôsobu realizácie aktivity, ktorá sa následne uskutočnila najmä online formou;
3. Plánovaná aktivita Spoločný kemp pre deti a výmena skúseností medzi učiteľmi, bola nahradená novou aktivitou s názvom Digitálna výmena skúseností učiteľov a prezentácií žiakov. Školské tímy pracovali na príprave audiovizuálnych prezentácií svojej práce, v ktorých predstavili zvolené projektové témy. Učiteľky si zase pripravovali zhrnutie použitých pedagogických metód a rovnako ako aj žiaci natočili audiovizuálne prezentácie;
4. Metodické listy, v ktorých učiteľky zhrnuli svoje skúsenosti z projektu, sú spolu so súhrnným zhrnutím externého metodika súčasťou Spoločného metodického manuálu. Tvoria ho slovenské aj maďarské metodické výstupy a jeho účelom je ponúknuť základným školám, ktoré sa projektu nezúčastnili, materiál, na základe ktorého by v budúcnosti mohli sami postupovať pri realizácii školských aktivít venovaných téme klimatických zmien v pohraničnom regióne Dunaja;
5. Záverečnou projektovou aktivitou boli dve cezhraničné propagačno-komunikačné podujatia s cieľom prezentovať projekt a jeho výstupy cieľovým skupinám projektu, ktorými sú: učitelia a žiaci základných škôl, ďalšie vzdelávacie a metodické inštitúcie, miestne samosprávy, experti v environmentálnom vzdelávaní, vedecké inštitúcie, a ďalšie. Jedno podujatie sa konalo v Petržalke a druhé v Újbude, pôvodne boli plánované ako konferencie s osobnou účasťou. Aj v prípade tejto aktivity prišlo k zmene z dôvodu epidemiologickej situácie a bola realizovaná formou online.
Informácie o projekte vrátane vybraných výstupov sú dostupné na webovom sídle:
https://www.petrzalka.sk/oblasti/projektove-riadenie/projekty-v-realizacii/klimaticke-zmeny-a-dunaj-v-pohranicnom-regione-cezhranicna-spolupraca-miestnych-samosprav-a-zakladnych-skol/.
Zapojené petržalské ZŠ:
ZŠ Holíčska
ZŠ Pankúchova
Zapojení pedagógovia ZŠ:
Mgr. Ivana Maňúchová (ZŠ Dudova): Podľa môjho názoru je veľmi dôležité, aby sa deti oboznamovali aj s lokálnymi problémami klímy a ich vplyvom na prostredie. Je nevyhnutné, aby si uvedomovali, že klimatické zmeny sa netýkajú len nás – ľudí, ale aj všetkých živých organizmov a neživej prírody. Najlepším spôsobom, ako ich k tomuto viesť, je poznávanie a skúmanie prírody v ich bezprostrednej blízkosti. A práve v tomto spočíval tento projekt. Verím, že projekt poslúži ako inšpirácia aj pre iných učiteľov alebo žiakov.
RNDr. Ľubica Ofúkaná (ZŠ Pankúchova): Projekt Klimatické zmeny a Dunaj rieši aktuálnu tému a je dôležité venovať sa jej už v detskom veku. Pri realizácii projektu mali žiaci možnosť dostať sa hlbšie do témy a uvedomiť si, že problematika klimatických zmien sa týka všetkých – od rastlín, živočíchov, cez ľudí až po vzťahy v prírode. Po účasti na tomto projekte sa budú na svoje okolie pozerať inými očami a svoje znalosti posunú ďalej – kamarátom, mladším súrodencom, ale aj rodičom. Skúsenosti získané v tomto projekte využijem aj v praxi. Inšpirovala som sa prácou kolegyne a niektoré jej metódy a pokusy budem využívať vo vyučovaní.
Mgr. Milota Marčišová (ZŠ Holíčska): Napriek náročnosti riešenia projektu v online priestore dokázali žiaci všetkých škôl vypracovať pekné prezentácie. Prejavili svoj záujem o problematiku klimatických zmien a veríme, že aj v budúcnosti budú robiť správne rozhodnutia v tejto oblasti. Ďakujem za možnosť spolupracovať na takomto zmysluplnom projekte.