Starosta Petržalky Ján Hrčka vo veľkom koncoročnom rozhovore: Som hrdý na výrazné zlepšenie v hospodárení, pracujeme ďalej
Referát komunikácie Miestneho úradu Petržalka na konci roka 2021 vyspovedal svojho šéfa a starostu najľudnatejšej mestskej časti Slovenska.
Zaujímalo nás, čo všetko sa v Petržalke podarilo a nepodarilo urobiť pre zlepšenie kvality života jej obyvateľov i návštevníkov, aké sú plány vedenia našej samosprávy pre rok 2022 a prípadne i ďalej, ale aj to, ako zasiahla do chodu mestskej časti pandémia a s ňou spojené krízy. Ak chcete vedieť viac, určite čítajte ďalej. A ak radšej pozeráte ako čítate, v rozhovore nájdete aj koncoročný video rozhovor s naším starostom Jánom Hrčkom pre TV Bratislava.
- Rovnako ako celé Slovensko, aj Petržalka sa posledný rok pasovala najviac s pandémiou. Aký mala vplyv na chod mestskej časti?
Po vypuknutí pandémie v marci 2020 sme nevedeli, čo môžeme očakávať, a to sa v tom čase odrazilo na nedostatku ochranných pomôcok aj dezinfekčných prostriedkov. Na jeseň toho istého roka sme boli postavení pred organizovanie celoplošného testovania obyvateľov, najväčšiu logistickú operáciu v histórii Slovenska, ktorú sme napriek šibeničným termínom a nedostatočnej informovanosti zo strany štátnych inštitúcií zvládli bravúrne.
Táto ťažká úloha nás však pripravila na zvládnutie ďalších výziev spojených s testovaním obyvateľov, čo sa ukázalo v tomto roku, keď sme neplánovane na Hrobákovej ulici zriadili najväčšie mobilné odberné miesto na Slovensku.
Žiaľ, opatrenia súvisiace s pandémiou viedli aj k tomu, že niektoré dodávateľské firmy sa dostali do platobnej neschopnosti a zaužívané reťazce tovarov, služieb či materiálu nefungujú tak, ako pred pandémiou. Zrazu na obyčajné dvere a zárubne, ktorých dodanie trvalo bežne dva-tri týždne teraz čakáme dva-tri mesiace, čo sa odrazilo na omeškaní niektorých rekonštrukčných prác, napríklad v prípade toaliet na ZŠ Nobelovo námestie. Toalety bez dvier v škole jednoducho nemôžu fungovať.
Pandemické obdobie nás naučilo, že veľa vecí nevieme ovplyvniť, teda dejú sa „vis mayor“, no snažíme sa podnikať také kroky, aby sme sa do budúcna podobným problémom vyhli.
- Napriek situácii ale mnohé veci pandémia urýchlila. Aké projekty ste podľa vás zvládli na výbornú a naopak, ktoré z plánov pandémia zabrzdila.
Presne tak. Teší ma, že aj napriek neľahkej situácii sa mestskej časti podarilo v prospech našich obyvateľov zrealizovať viaceré projekty, ktoré boli od nástupu do funkcie šéfa petržalskej samosprávy mojimi najdôležitejšími prioritami.
Za jeden z najväčších, mimochodom neplánovaných, úspechov považujem zriadenie nášho mobilného odberného miesta Hrobákova, kde sme za šesť mesiacov v plnom nasadení otestovali takmer 395-tisíc ľudí, medzi nimi aj z iných mestských častí a obcí, z ktorých 2080 mali pozitívny výsledok testu.
Proces testovania zefektívnil najmä unikátny nápad zaviesť pri administratívnych úkonoch čítačky dokladov a možnosť dostať výsledok testu do SMS správy, vďaka čomu sa ľudia dokázali pohodlne vybaviť v priebehu pár minút. Teší ma, že sme mali na vysokokapacitné MOM Hrobákova pozitívne ohlasy od obyvateľov a že tento unikátny systém inšpiroval aj ďalšie mestské časti a obce na Slovensku. Keby vláda oznámila celoplošné testovanie znovu, jeho organizáciu by sme teraz zvládli oveľa lepšie.
Ďalšou z mojich top priorít, nielen v tomto roku, bolo vytvoriť nové priestory pre škôlkarov, ktorých je dlhodobo nedostatok. Už dva roky intenzívne pracujeme na navyšovaní kapacít vo vybraných materských školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mestskej časti, a to rekonštrukciou ich nevyužívaných priestorov, akými sú školnícke byty či práčovne.
Od septembra tohto roka sa nám podarilo sprevádzkovať šesť nových tried v MŠ Lietavská, Iľjušinova, Turnianska 6 a Bohrova, vďaka ktorým sme v novom školskom roku prijali o takmer 166 detí viac.
Môj pôvodný plán bol otvoriť v septembri 10 tried, vrátane novej, v poradí 25-tej materskej školy na Turnianskej ulici s kapacitou 84 detí, avšak z dôvodu chýbajúceho materiálu zo strany dodávateľa sa termín spustenia prevádzky novej škôlky posúva na 10. január 2022.
Štvormesačný časový sklz ma s ohľadom na rodičov, ktorí počítali s otvorením materskej školy v septembri mrzí, no verím, že vďaka ich pochopeniu a trpezlivosti budú môcť umiestniť svoje deti do krajších priestorov.
Čo sa týka brzdených projektov, ako som spomínal, išlo najmä o časové sklzy pri dodávkach materiálov na rekonštrukcie; pretrvávajúcou pandémiou však utrpela aj oblasť kultúry a športu, a teda činnosť miestnych organizácií, ktoré boli z dôvodu opatrení nútené pozastaviť svoju prevádzku (Petržalská plaváreň); zmeniť formáty podujatí alebo ich úplne zrušiť (Kultúra v Petržalke, Miestna knižnica Petržalka).
- Podnikatelia v mestskej časti zatvorili alebo postupne zatvárajú prevádzky. Vládne opatrenia sú podľa viacerých z nich nepostačujúce. Podá aj samospráva týmto dotknutým ľuďom pomocnú ruku?
Určite áno. Vláda prišla ešte v minulom roku s návrhom, že ak prenajímateľ, v našom prípade mestská časť, odpustí nájomcovi 50 % z nájmu, zvyšnú polovicu vykompenzuje štát.
Na základe tohto návrhu sme v minulom aj aktuálnom roku prišli s iniciatívou pomôcť podnikateľom, ktorých sa kríza dotkla v najväčšej miere – fyzické a právnické osoby, ktoré mali prenajaté nebytové priestory od mestskej časti na účely podnikateľskej činnosti a spĺňali potrebné podmienky, mohli prostredníctvom žiadosti požiadať o odpustenie dlhu z nájmu v čase mimoriadnej situácie spôsobenej koronavírusom.
Viacerí nájomníci nebytových priestorov a pozemkov túto možnosť využili a obrátili sa so žiadosťou na mestskú časť. Tým, ktorí splnili všetky požadované podmienky sme nájom bez problémov odpustili – najmä gastro prevádzkam a obchodom či stánkom na Trhovisku Mlynarovičova – a tak nemuseli platiť v podstate žiadny nájom. Fakt je ten, že priestory ani pozemky neprenajímame takmer vôbec na komerčné účely, preto financie použité na pomoc podnikateľom, ktorých pandémia zasiahla najviac nám príliš neukrojili z rozpočtu. Vzhľadom na to, že okrem nájmu majú podnikatelia aj náklady na materiálne vybavenie, mzdy pre zamestnancov alebo splácajú úvery, som presvedčený, že aj to málo ich finančne odbremenilo.
Samozrejme, nie je vylúčené, že podnikateľov podporíme aj budúci rok.
To, v akej miere, bude závisieť od vývoja pandemickej situácie, rozhodnutí vlády, výšky schváleného budúcoročného rozpočtu pre mestskú časť a takisto od oblasti podnikania. Čerstvým podnikateľom, ktorí si na otvorenie svojich prevádzok zobrali úvery a začínajú v podstate od nuly prakticky nevieme pomôcť v takej miere, ako zabehnutým prevádzkam.
Som si vedomý toho, že všetci sú už z pandémie unavení a mnohých majiteľov prevádzok, hlavne tých interiérových, čakajú ťažké chvíle vzhľadom na aktuálny lockdown a s ním spojené zatvorenie hotelov, reštaurácií, kaviarní či barov. Avšak tieto kroky zo strany vlády sú v čase, keď sme na tom najhoršie na svete z hľadiska denného prírastku nových pozitívnych prípadov v prepočte na milión obyvateľov, viac než potrebné. Neostáva nám nič iné, iba veriť odborníkom a byť aj naďalej zodpovedný.
- Máte za sebou 3 roky pôsobenia na poste starostu, ak sa obzriete späť, ako by ste zhodnotili vaše pôsobenie vo funkcii? Stihli ste zrealizovať všetky vaše plány, s ktorými ste išli do volieb?
Som typ človeka, ktorý si určuje vysoké ciele vo všetkom a robí maximum pre to, aby sa väčšina z plánov reálne splnila, no nie vždy mi to objektívne alebo subjektívne okolnosti umožňujú. Za seba môžem povedať, že z toho, čo som si predsavzal a zaumienil sa mi podarilo zrealizovať na 50 %. Samozrejme, že by ma potešilo vyššie číslo, na druhej strane si treba uvedomiť, že už takmer dva roky čelíme pandémii, ktorá brzdila fungovanie úradu v mnohých ohľadoch. Od nástupu do funkcie 6. decembra 2018 som mal de facto iba rok a pol príležitosť zabezpečiť výkon samosprávy bez väčších komplikácií, následne nás začali brzdiť viaceré obmedzenia. Medzitým sme boli postavení pred kompletné organizovanie niekoľkých druhov volieb – parlamentných, európskych a dvoch kôl prezidentských – ktoré si vyžadovali veľa času a energie na prípravu a samotnú realizáciu.
To, za čím si najviac stojím a som na to právom hrdý je výrazné zlepšenie v hospodárení s verejnými financiami, a to aj napriek tomu, že sme nemalé peniaze investovali napríklad do kúpy nových strojov a zariadení v areáli, v ktorom sídli naše nové oddelenie verejnoprospešných služieb za viac ako 1,5 milióna eur.
Aj vďaka presunu údržby z miestneho podniku priamo pod náš úrad a týmto investíciám dokážeme kosenie, opravy budov, čistenie parkovísk, rekonštrukcie terás, výrobu a osadenie lavičiek, ale aj zimnú údržbu vykonávať nielen efektívnejšie a vo väčších objemoch, ale aj omnoho lacnejšie.
Výsledkom rozumného hospodárenia sú tak finančné prebytky, ktoré sú za posledné roky vyššie ako za uplynulých 20 rokov.
Práve vďaka týmto prebytkom sme mohli investovať do navyšovania kapacít v materských školách, rekonštrukcií školských jedální a kuchýň a takisto nám financie navyše pomohli postupne znižovať investičný dlh, ktorý je za tri desaťročia v Petržalke naozaj obrovský.
K šetreniu financií prispela aj schopnosť realizovať mnoho aktivít vo vlastnej réžii, nie dodávateľsky, čomu predchádzala reštrukturalizácia kľúčových miestnych organizácií.
Jedným z príkladov je práve prechod Miestneho podniku verejnoprospešných služieb priamo pod petržalský úrad a s ním súvisiaci vznik nového oddelenia správy verejných priestranstiev začiatkom roka 2020. Po zmene organizačnej štruktúry podniku sme zaobstarali modernejšiu a efektívnejšiu techniku a takisto navýšili počet zamestnancov.
Pri mojom nástupe v podniku pracovalo asi 40 ľudí, aktuálne na novo vytvorenom oddelení pracuje 120 ľudí zabezpečujúcich letnú aj zimnú údržbu komunikácií III. a IV. triedy v našej správe, starostlivosť o detské ihriská, zeleň a čistotu verejných priestranstiev. Začiatkom budúceho roka plánujeme ich počet zvýšiť až na 150. Úroveň čistoty, starostlivosti o zeleň ale aj údržby ako takej išla viditeľne smerom nahor. Dôkazom sú pozitívne spätné väzby od obyvateľov a návštevníkov Petržalky, ktoré prichádzajú najmä v posledných mesiacoch, čiže práve v čase, kedy sa nevyhnutné organizačné zmeny konečne ukazujú v teréne. A bude ich vidieť stále viac.
- Nie vždy sa ale všetko podarí tak, ako by sme chceli. Čo ste nestihli alebo čo sa podľa vás nepodarilo realizovať?
Priznávam, že nie všetky moje rozhodnutia počas doterajšieho pôsobenia na poste starostu boli správne. Aj keď mám väčšinou ambície zmeniť veci k lepšiemu a myslím, že som pre mestskú časť nastavil dobrý základ, našli sa prekážky, ktoré mi cestu k plánovaným cieľom zablokovali, či už išlo o resty z čias bývalého vedenia alebo viackrát spomínaná pandémia.
Najviac ma mrzí, že kvôli nej som sa nemohol venovať plánovaným systematickým zmenám v našich základných a materských školách.
Pôvodne som chcel preniknúť hlbšie do fungovania jednotlivých škôl a hľadať spôsob, akým zjednotiť výučbu, možnosti krúžkov či stravovania na jednu úroveň vo všetkých, aktuálne 11 základných a 24 materských školách. Ako príklad uvediem kuchyne, ktoré sa nám síce materiálno-technicky podarilo vybaviť a ročne sme do nového zariadenia investovali 120 až 150-tisíc eur, no z dôvodu protipandemických opatrení nám nebolo umožnené organizovať školenia pre kuchárov a kuchárky, aby sa naučili s moderným multifunkčnými zariadeniami, akými sú napríklad konvektomaty, narábať ešte efektívnejšie, a tým zlepšiť stravovanie našich detí ešte viac.
Ako šéf najľudnatejšej samosprávy na Slovensku sám dobre viem, že aj napriek vynaloženiu maximálnej snahy nikdy nebudú všetci spokojní. Napriek tomu som sklamaný z toho, ako vláda, aj keď je v ťažkej pozícii, robí zmeny zo dňa na deň, z hodiny na hodinu. Tiež patrím ku skupine ľudí, ktorí sa rozhodujú spontánne, ale je neporovnateľný rozdiel, keď majú rozhodnutia dopad na úrad s 200 zamestnancami alebo pre nejakú menšiu skupinu ľudí a keď sa nové pravidlá týkajú celoplošne všetkých občanov na Slovensku. Sme svedkami toho, že aktuálny spôsob rozhodovania a riadenia štátu má za následok nerešpektovanie zmien a vyvoláva u obyvateľov vlnu nedôvery, zbytočného napätia a chaosu, ktorého nie sme zdrojom, ale súčasťou, preto komplikuje i naše fungovanie aj komunikáciu smerom k verejnosti.
Priznávam, nechcel by som byť teraz v koži niekoho z vládnych predstaviteľov, pretože dobré riešenie v tejto dobe neexistuje a ani za to lepšie vás nikto nepochváli, ale nemôže sa v dobre fungujúcom štáte stávať to, že v jeden deň sa niečo oznámi na tlačovke, druhý deň dostanete do rúk v písomnej podobe úplne inú informáciu a v praxi je zas realita iná. Verím, že zmeny majú objektívny charakter, ale za dva roky od vypuknutia pandémie a po celoplošnom testovaní sa mohol štát zo svojich chýb poučiť. Ľudia jednoducho potrebujú cítiť istotu, vedieť, čo ich čaká, aj keď ide o negatívne správy.
- O rok sú tu ďalšie voľby, čo by ste radi ešte stihli dotiahnuť, prípadne zrealizovať do konca tohto obdobia?
Tiež platí, že jednou z mojich najdôležitejších priorít do konca volebného obdobia bude pokračovať vo vytváraní nových miest pre škôlkarov vo verejných materských školách. Mojou ambíciou je dosiahnuť, aby od septembra 2022 boli prijaté všetky deti staršie ako tri roky. Výzvou budúci rok bude pre mestskú časť aj téma parkovania, najmä jasné a vecné komunikovanie pravidiel po spustení celomestskej parkovacej politiky v réžii magistrátu, keďže od nového roka sa dotkne aj petržalskej miestnej časti Dvory 4. Rok 2022 sa bude niesť aj v znamení predĺženia električkovej trate na koniec Petržalky pod hlavičkou hlavného mesta. Výstavba si bude vyžadovať veľkú dávku trpezlivosti od obyvateľov z dôvodu viacerých dopravných obmedzení, no verím, že keď spoločne vytrváme a vo finále sa budeme môcť tešiť z výhod, ktoré očakávané predĺženie električkovej trate prinesie.
- Pandémia je fakt, ale aj žiť musíme ďalej. Čo by ste Petržalčanom odporučili, aby sa „naštarovali“?
Myslím, že každý z nás svoje priority po vypuknutí pandémie prehodnotil a začal si vážiť to, čo bolo pre neho do tej doby samozrejmosťou. Zrazu nebola na prvom mieste pokazená lavička alebo šmykľavka, ale zdravie a bezpečnosť. Ľudia si začali ďaleko viac ceniť možnosti športového vyžitia na čerstvom vzduchu, z nákupných centier sa presunuli do prírody, vonkajšie ihriská a športoviská sa pre nich stali alfou a omegou, pracujú a učia sa z domu. Jednoducho sme sa naučili do istej miery s pandémiou žiť a našli si spôsoby fungovania a ventilovania sa napriek zavretým fitnescentrám, barom a reštauráciám.
Všetci sme pochopili, že sa musíme aktuálnej situácii vedieť prispôsobiť a vyjsť zo svojej komfortnej zóny. Ak sa do nej chceme opäť vrátiť, je potrebné využiť všetky dostupné možnosti, ktoré nám moderná medicína ponúka, aby sme riziko nákazy ako aj zdravotné príznaky znížili na minimum.
Každého by určite potešila správa, že pandémia skončila, no teraz sa musíme uspokojiť s tým, čo máme. Koronavírus nás život síce do istej miery obmedzuje, no nemôže zastaviť naše fungovanie úplne. Preto by som Petržalčanov rád povzbudil k nádeji v lepšiu budúcnosť. Verím, že čoskoro sa budeme môcť stretávať aj osobne a diskutovať aj o iných problémoch, ktoré sa života mestskej časti dotýkajú.
- Pred nami sú druhé pandemické vianočné sviatky a oslavy konca roka. Ako ich strávite a čo by ste zaželali obyvateľom Petržalky?
Vianočné sviatky strávim doma v pokoji a v kruhu svojej rodiny. Budem bilancovať všetky pracovné aj osobné úspechy, ale aj neúspechy a naberať silu do nového roka.
Veľmi by som si prial, aby sa čoraz menej v našej spoločnosti skloňovalo slovo pandémia a život sa mohol vrátiť do starých koľají. Aby sme nemuseli premýšľať nad tým, či sa môžeme stretnúť s rodinou a priateľmi a nebáli sa podať si ruky. Verím však, že sa situácia bude čoskoro zlepšovať a opatrenia uvoľňovať v prospech nás všetkých.
Obyvateľom aj návštevníkom Petržalky želám šťastné a veselé Vianoce strávené s ich najbližšími a do nového roka 2022 im prajem najmä veľkú dávku trpezlivosti a tolerancie. Pevne verím, že budúci rok bude lepší ako súčasný a že ho odštartujeme v plnej sile a hlavne zdraví, lebo to má v týchto časoch, ako sa ukázalo, najväčšiu hodnotu.
Video: TV Bratislava ©