Petržalské škôlky po viac ako dekáde hlásia prebytok voľných miest. V ďalšej fáze by mali prísť na rad aj verejné jasle
Milióny eur investované do nových sociálnych zariadení, kuchýň, debarierizovaných priestorov alebo revitalizovaných areálov, ihrísk či športovísk vidno aj na 11 verejných základných školách.
V celej Bratislave za uplynulé štyri roky pribudlo v materských školách (MŠ) asi 1300 nových miest pre deti. O asi 40 percent z nich sa zaslúžila Petržalka.
Niet sa čomu čudovať. Práve rozširovanie kapacít verejných škôlok bolo od nástupu do funkcií v roku 2018 jednou z najväčších priorít súčasného vedenia mestskej časti.
Petržalka sa vzhľadom na ich enormný nedostatok (ešte pred štyrmi rokmi nedokázala do MŠ prijať viac ako 900 detí) vybrala efektívnejšou a finančne menej náročnou cestou. Nové triedy pre škôlkarov vybudovala primárne z nevyužitých priestorov MŠ, napríklad z práčovní a bývalých školníckych bytov.
V tomto roku však pridala aj tri úplne nové verejné škôlky – MŠ Turnianska, MŠ Fedinova a od 1. novembra otvorí aj MŠ Fialová v miestnej časti Slnečnice.
Za necelé štyri roky sa tak v Petržalke podarilo vytvoriť až 23 nových tried pre asi 580 detí za viac ako 3,5 milióna eur.
V školskom roku 2022/2023 tak mestská časť disponuje už 26 verejnými MŠ s 143 triedami pre 3132 detí a po otvorení jej 27. škôlky v Slnečniciach pribudne ďalšia s tromi triedami a 68 miestami.
Prvýkrát po viac ako 12 rokoch tak zamestnanci oddelenia školstva Miestneho úradu Petržalka apelujú na rodičov, ktorí sa do Petržalky s trojročnými deťmi prisťahovali až po ukončení zápisu, aby ich oslovili aj v októbri. Vedia im stále ponúknuť viac ako 20 voľných miest pre ich škôlkarov.
Z iných mestských častí aj Ukrajiny
Petržalka v aktuálnom školskom roku do svojich MŠ prijala všetky deti, ktoré do 31. decembra 2022 dovŕšia tri roky a ktoré nemajú špeciálne potreby.
„Vyhoveli sme dokonca i žiadostiam rezidentov iných mestských častí a samospráv či ukrajinských odídencov,” chváli systematickú prácu svojich kolegov vedúca petržalského oddelenia školstva Andrea Garanová s tým, že aj začiatkom októbra majú k dispozícii cez dve desiatky voľných miest.
Situácia s prijímaním detí z Ukrajiny sa však vyvíjala a zlepšovala úmerne so zlepšujúcou sa situáciou za východnými hranicami a navyšovaním kapacitných možností.
Zatiaľ čo v apríli dokázala samospráva do MŠ prijať maximálne 20 detí ukrajinských odídencov, od nového školského roka vyhovela všetkým žiadostiam. Aktuálne tak petržalské MŠ navštevuje 56 ukrajinských detí, ZŠ až 262.
„Pre porovnanie, v školskom roku 2019/2020 sme do našich MŠ nedokázali prijať až 915 detí a vlani sme stále zamietli stovky žiadostí o umiestnenie,“ spomína na ťažké roky starosta Petržalky Ján Hrčka.
Približne 150-tisícové sídlisko, ktoré malo viac než dekádu najväčší problém s prijímaním detí do MŠ v celej Bratislave, je tak na tom aktuálne spomedzi mestských častí pravdepodobne najlepšie.
Vyššia kvalita jedla i výučby
Podľa údajov miestnej matriky počet detí narodených v nemocnici na Antolskej ulici každým rokom klesá. Zatiaľ čo v roku 2017 ich bolo viac ako 3400, vlani sa ich narodilo “len” niečo cez 2900. I keď tieto čísla neodrážajú reálny počet detí s trvalým pobytom v Petržalke, trend je jasný.
Demografická krivka ukazuje, že v najbližších rokoch počty škôlkarov začnú najskôr pozvoľna a následne veľmi výrazne klesať. V budovaní kapacít svojich MŠ tak síce Petržalka plánuje pokračovať, ale primárne sa už zameriava na ďalšie agendy v oblasti školstva.
„Jednou z priorít je, aby sme mohli do našich MŠ prijímať aj všetky deti so špeciálnymi potrebami a aj tie mladšie ako tri roky. To znamená vytvorenie verejných jaslí, ktoré v Petržalke aktuálne neexistujú,” približuje Hrčka, podľa ktorého by malo byť prioritou i zameranie sa na skvalitňovanie stravovania v školských jedálňach a špecializácia tej ktorej školy či škôlky v oblasti výučby.
Opravuje sa takmer všetko
Vzdelávanie je kvôli originálnym kompetenciám samospráv a prenesenému výkonu štátnej správy jednou z najviac financovaných oblastí. Petržalka do výstavby, rekonštrukcie, zlepšovania a prevádzky škôl a škôlok každoročne investuje milióny eur, a táto agenda tvorí najväčšiu položku jej rozpočtu.
S prihliadnutím na spomínané priority a balík alokovaných peňazí tak značné zmeny k lepšiemu podstúpilo aj 11 verejných základných škôl (ZŠ) v Petržalke.
Medzi tie najväčšie patria najmä rekonštrukcie ich dlhodobo zanedbaných priestorov a areálov.
V uplynulých štyroch rokoch viac ako 900-tisíc eur samospráva investovala na rozsiahlu rekonštrukciu a debarierizáciu toaliet na ďalších šiestich ZŠ: Černyševského, Prokofievova, Pankúchova, Nobelovo námestie, Gessayova a Tupolevova. Ďalších približne 900-tisíc eur použila na rekonštrukciu školských kuchýň a ich vybavenie modernými spotrebičmi.
Na štyroch ZŠ – Prokofievova, Černyševského, Gessayova a Tupolevova – zase vybudovala bezbariérové prístupové rampy a inštalovala stoličkové výťahy pre zdravotne znevýhodnených žiakov. Tie ešte počas jesene pribudnú aj na jej zvyšných siedmich verejných ZŠ.
Nájomné bývanie a benefity
Nové triedy, vybavenie a vyšší počet detí vytvárajú aj prirodzenú potrebu nového personálu. Nielen v podobe učiteľov, ale aj zamestnancov v školských kluboch detí či jedální a kuchýň.
„Už niekoľko rokov investujeme do svojich zamestnancov nad rámec povinností a ponúkame im motivačné benefity vo forme náborových príspevkov, nájomného bývania, bezplatných jazykových kurzov či zapojenia sa do inovatívnych projektov s finančným ohodnotením,” opisuje Garanová.
Petržalka napríklad v rámci bývania ponúka za zvýhodnených podmienok učiteľom prenájom v 10 nájomných bytoch na Ulici Ondreja Štefanka či v siedmich novozrekonštruovaných garsónkach v bytovom dome na Ulici Medveďovej.
Túto možnosť využila aj Bibiána Domanyiová, učiteľka zo ZŠ Budatínska, ktorá si bývanie pochvaľuje.
„Ponuku nájomného bývania v garsónke na Medveďovej som využila preto, lebo som sa dostala do ťažkej finančnej situácie a vďaka zvýhodnenej cene nájmu som sa mohla vrátiť k učeniu, ktoré milujem. Už toto je pre mňa veľký luxus. Byt sa nachádza v pokojnom a zelenom prostredí, cítim sa v bezpečí a konečne môžem povedať, že mám domov,“ hovorí.
Aj ďalší oslovení učitelia a zamestnanci, ktorí niektoré zo spomínaných benefitov využívajú alebo využili, sa zhodujú, že ide o nadštandardnú pomoc zo strany mestskej časti.
Učiteľka Eva Gambalová zo ZŠ Tupolevova sa napríklad každoročne zapája do projektu Naučiť lepšie, odmeniť viac, lebo tvrdí, že prináša výhody pre všetky zúčastnené strany – tak pre učiteľa, ktorý nadobúda nové zručnosti, ako aj pre žiakov, ktorí sa niečo nové naučia.
Petra Chudíková, ktorá učí tiež na ZŠ Tupolevova, sa o možnosti zapojiť sa do tohto projektu dozvedela na webovej stránke mestskej časti.
„Pre mňa je veľmi motivačný a inšpirujúci. Nás učiteľov veľmi často posúva ďalej len pochvala a to, že máme aj možnosť privyrobiť si je len ďalšie plus navyše,” tvrdí.
Motivačné benefity využíva aj samotný riaditeľ ZŠ Tupolevova Miroslav Cisár, ktorý navštevuje bezplatné kurzy anglického jazyka. Priznáva, že záujem prejavil z dôvodu lepšej kontroly nad učiteľmi cudzích jazykov, ale aj pre svoj osobný rozvoj.
„Záujem o benefity v našej škole je vysoký a vzhľadom na nízke platy v školstve pravidelne apelujem na kolegov, aby tieto benefity využívali. Nám to pomohlo stabilizovať náš kolektív,” uzatvára.
Mária Halašková
—–
Článok bol pôvodne publikovaný v samosprávnych novinách Naša Petržalka, ktoré každý mesiac nájdete vo vstupoch a schránkach vašich panelákov alebo v stojanoch vo verejných inštitúciách v rámci mestskej časti. Dostupné sú aj na webe PETRZALKA.sk/noviny alebo v mobilnej aplikácii Petržalka.