Čo obyvateľom zeleného sídliska prekáža a naopak, čo samospráva podľa nich robí dobre?

Zisťovali sme vo veľkom prieskume verejnej mienky.
Petržalka s počtom obyvateľov cca 116-tisíc v súčasnosti patrí k najväčším sídliskám na Slovensku i v strednej Európe. A to si vyžaduje neustále zdokonaľovanie. Vo všetkých oblastiach. Samozrejme, v rámci kompetencií, ktoré našej samospráve zo zákona o hlavnom meste, zákona o Obecnom zriadení, ďalších zákonov alebo zo Štatútu hlavného mesta SR vyplývajú.
Na zlepšovaní, pravdaže, s našimi kolegami z rôznych referátov i oddelení neustále pracujeme. Pokiaľ však nemáme presné dáta, je náročné zistiť, s čím sú obyvatelia zeleného sídliska spokojní a čo podľa nich pokrivkáva.
A tak sme sa na čele so starostom Petržalky Jánom Hrčkom rozhodli uskutočniť niekoľko prieskumov verejnej mienky, ktoré nálady obyvateliek a obyvateľov preveria najlepšie.
Po ostatnom prieskume v uplynulom roku, kedy sme zisťovali názory ľudí na prekládku vedenia elektrického napätia ponad Veľký Draždiak, sme sa pustili do skúmania názorov na najväčšie problémy v Petržalke a ne/spokojnosť s ich riešením.
Problém s parkovaním, električkou i zeleňou
Prieskum verejnej mienky realizovaný agentúrou FOCUS Marketing & Social Research v termíne od 21. do 29. januára na reprezentatívnej vzorke 1000 respondentov priniesol niekoľko závažných záverov. Pozrime sa akých.
Až 52 % opýtaných je presvedčených, že najväčším problémom je riešenie parkovania. Sťažnosti sú najmä na nedostatok parkovacích miest, vysokú cenu, parkovanie firiem na trávniku, nedostatok parkovacích domov, ale aj fungovanie dvoch parkovacích politík súčasne – petržalskej (modré čiary) a celomestskej (biele čiary).
Nespokojnosť tiež panuje s výstavbou trate električky. Až 29 % opýtaných je presvedčených, že dokončenie trate sa zbytočne predlžuje, celé sídlisko je kvôli prácam rozkopané a špinavé, na stavbe pracuje málo ľudí alebo, že výstavba spôsobuje množstvo dopravných obmedzení.
Tretím najväčším problémom (27 %) je podľa vás stav verejných priestranstiev, teda čistota a zeleň. Petržalčania sa posťažovali na neporiadok, nedostatočné kosenie na jeseň, výruby stromov, chýbajúce lavičky či nedostatočný odvoz bioodpadu.
Čistotu si chvália
Zaujímavosťou je, že práve s riešením otázky verejných priestranstiev, a teda s čistotou a zeleňou, je naopak spokojných až 40 % opýtaných. Výstavbu predĺženia električkovej trate si zase pochvaľuje 18 % opýtaných.
Váš názor na fungovanie Petržalky už poznáme, teraz sa teda poďme spoločne pozrieť, čo s tým dokáže robiť naša samospráva.
Výstavba trate v gescii magistrátu
Najskôr k električke. Výstavba predĺženia trate je výlučne v gescii našich kolegov z bratislavského magistrátu. Áno, ani nám sa niektoré veci nepáčia a nesúhlasíme. Koniec-koncov, svedčí o tom aj dlhodobá kritika zo strany starostu Petržalky Jána Hrčku, ktorá takpovediac eskalovala v novembri minulého roku.
Petržalka však na všetky tieto neduhy môže „len“ poukazovať a slovne namietať, kompetencie zasahovať do ich realizácie, žiaľ, nemá.
Vítané sú modré čiary
Čo sa parkovania v Petržalke týka, s nárastom počtu obyvateľov sídliska a ešte väčšmi s rastúcim počtom áut, bola naša samospráva nútená podniknúť určité kroky.
Z iniciatívy šéfa mestskej časti vznikol tzv. Petržalský parkovací systém (PPS), teda modré čiary. Tie by mimochodom, ako trvalé riešenie privítalo až 34 % opýtaných. Táto rezidentská parkovacia politika funguje na zelenom sídlisku od novembra 2019.
Od januára 2021 ju však postupne nahrádza celomestská parkovacia politika z dielne magistrátu – Bratislavský parkovací asistent (PAAS) s bielymi čiarami. Hoci pôvodne mal byť celý PPS nahradený PAAS-om do konca roka 2021, nestalo sa tak.
Kolegovia z mesta sa totiž omeškali, a keďže si zmenou pravidiel magistrát vybral parkovaciu politiku primárne do svojich kompetencií, mestská časť s tým neurobí nič. Vzhľadom na meškajúce zavádzanie PAAS-u, a zároveň nevyhnutnosť riešiť parkovanie, tak budú motoristi nútení dva typy parkovacích politík v Petržalke ešte nejaký čas strpieť. VIAC INFO o parkovaní TU.
Zelená Petržalka napriek obmedzeným kompetenciám
Čo sa týka čistoty verejných priestranstiev a zelene, táto problematika je v rukách viacerých subjektov, a síce súkromníkov či magistrátu, na čo naša samospráva, žiaľ, dosah nemá.
Samozrejme, lokality i práce, ktoré do správy našej mestskej časti spadajú, riešime. Každý deň sú v teréne desiatky petržalských makačov, ktorí pravidelne vykonávajú kosbu (jarnú i jesennú), odstraňujú popadané lístie, vysádzajú trávniky, robia orezy drevín i výruby v prípade nutnosti, vyrábajú mobiliár, vysýpajú smeti, odstraňujú bioodpad, strihajú kríky, dopĺňajú vrecúška na psie exkrementy, opravujú chodníky a realizujú ďalšie potrebné práce.
Ak chcete pridať ruku k dielu aj vy, stačí napísať na adresu praca@petrzalka.sk a zistiť viac. Dovtedy budeme robiť aj naďalej všetko preto, aby Petržalka bola čistým, útulným, upraveným a najmä zeleným sídliskom. Veríme, že nám v tom svojou ohľaduplnosťou pomôžete aj vy. Ďakujeme.
Výsledky celého prieskumu verejnej mienky si môžete pozrieť na webe PETRZALKA.sk/prieskumy.
#petrzalkamaka