Petržalskí úradníci medzi nami: lnovácie IT-čkárov z Petržalky pomohli aj ďalším obciam
Zoznámte s kolegami z referátu informačných technológií.
Ich prácou je zabezpečiť, aby procesy a služby prebiehali plynule, rýchlo a pre občanov boli čo najdostupnejšie. Aby všetky objednávky, faktúry, žiadosti, – aj sťažnosti – a všetky tie státisíce dokumentov, povolení, rozhodnutí, ktoré petržalská samospráva generuje, skončili tam, kde majú. Starajú sa o chod a bezpečnosť siete aj všetkých citlivých údajov, o fungovanie hardvéru a softvéru a prichádzajú na pomoc vždy, keď niekto z tímu zamestnancov miestneho úradu prehráva súboj s technológiami.
Zabezpečujú tiež technickú stránku priebehu volieb, zastupiteľstiev, referenda či celoplošného testovania. No nielen to. Ako jedna z mála samospráv má Petržalka dokonca svojich vlastných vývojárov, ktorí systematicky pracujú na tom, aby kontakt obyvateľov s Petržalkou bol ešte efektívnejší a jednoduchší.
Nekonečný proces
Desaťčlenný tím petržalských informatikov, presnejšie zamestnanci referátu informačných technológií, neobývajú suterén, ako to často zobrazuje obľúbené klišé, sedia na siedmom poschodí budovy miestneho úradu, odkiaľ dozerajú, aby všetko fungovalo dokonalo.
Na starosti nemajú len úrad, zastrešujú všetko, čo pod úrad spadá, teda aj denné centrá či škôlky. Najväčšia časť IT tímu sa stará o technickú podporu na rôznych úrovniach.
„Robia na tom, aby uľahčili život zamestnancom, sfunkčnili – a udržali funkčné – všetky zariadenia a systémy,“ približuje Kamil Vojtech, ktorý tímu petržalských ITčkarov šéfuje.
„Obhospodarujeme veľa systémov – serverové, monitorovacie, zabezpečovacie, dátové, zálohovacie a rôzne evidencie. Musíme ich držať v dobrej kondícii, aktualizované a stabilné, prípadne ich vylepšovať a robiť migrácie na novšie systémy. Čo je v podstate nekonečný proces.”
Umenie správne sa pýtať
Okrem permanentnej údržby systému riešia pracovníci technickej podpory všetky problémy bežných používateľov pri práci s výpočtovou technikou.
Apropo, nie je vždy jednoduché zistiť, aký problém s počítačom používateľ má. Vyžaduje si to schopnosť správne sa pýtať. Vojtech ju preveruje už pri pohovore.
„Uchádzač musí zrozumiteľne a v krátkosti vysvetliť niečo, v čom sa dobre vyzná. Takto zisťujem, či dokáže technicky myslieť, ale zároveň sa ľudsky vyjadrovať. Vysvetliť veci tak, aby používateľa-laika čo najkratšou cestou priviedol k riešeniu.“
Voľby, testovanie, zastupiteľstvá
V minulom čísle novín Naša Petržalka sme predstavili zamestnankyne referátu organizačných vecí, ktoré stoja za prípravou volieb, referend i rokovaní zastupiteľstva. To všetko by však neklaplo bez úzkej spolupráce s IT-čkármi.
Okrem toho, že tlačili oznámenia o konaní volieb a volebné zoznamy („naše tlačiarne išli bez zastavenia niekoľko dní, kým vytlačili tie státisíce strán“), referát informačných technológií zabezpečoval kompletné technické vybavenie volieb.
Teda tlačiarne, notebooky, internetové pripojenie a technickú podporu zapisovateľom. „Každý zapisovateľ v komisii musel mať notebook a kvôli povinnému elektronickému zasielaniu zápisníc aj prístup na internet. To znamenalo obchádzať volebné miestnosti a zisťovať, kde je aká možnosť pripojiť sa.
Aby všetko klaplo na sto percent, mali sme pripravené aj záložné systémy – náhradné notebooky, tlačiarne, routre, pre prípad zlyhania interného systému,“ vysvetľuje Vojtech a dodáva, že referát IT sa spolupodieľal aj na vytvorení stránok VOLBY.PETRZALKA.SK a REFERENDUM.PETRZALKA.SK.
Kým prvé spojené voľby dali „ítečkárom“ zabrať, zabezpečenie zasadnutí miestneho zastupiteľstva (pod palcom majú internet, ozvučenie, hlasovací systém) je vďaka pravidelnosti už rutinou.
Hoci, „prvé pokoronové zasadnutie tiež preverilo naše schopnosti. Pôvodný hlasovací systém dožíval, museli sme vymyslieť nové riešenie. Príprava nám trvala týždne, keďže sme nevedeli do čoho ideme, no dopadlo to nad očakávanie.“
Bezpečnosť predovšetkým
Miestny úrad narába s citlivými dátami, preto potrebuje, aby jeho elektronický systém fungoval bezpečne a odolával prípadným útokom hackerov. Podľa Vojtecha je úrad odolný, heslom typu nbusr123, ako sa to kedysi podarilo v Národnom bezpečnostnom úrade, sa tu do systému rozhodne nedostanete.
„Vlani sme ukončili prvú etapu projektu kybernetickej bezpečnosti. Nasadili sme tiež nový monitorovací systém pre kontrolu interných systémov a pripojení na objektoch v správe mestskej časti, čo nám dáva lepší prehľad o tom, kde sa čo deje, respektíve, ak niečo vypadne, vidíme to ešte prv, než to zaregistruje používateľ. Aktuálne prechádzame na výkonnejší firewall, čo nám zaistí plynulejší chod sieťovej infraštruktúry a vyššiu bezpečnosť voči útokom zvonku, z internetu. Interne máme chránené a monitorované koncové pracovné stanice a zabezpečenú sieť. Stále však môže zlyhať ľudský faktor, na čo sa dnes útočníci najčastejšie spoliehajú. Preto zamestnancov priebežne upozorňujeme na prípady podvodných mailov,“ hovorí.
Vlastný tím programátorov
Nebýva zvykom, aby programátori zakotvili v lokálnej samospráve. Petržalka sa v tomto vymyká priemeru a tunajšia programátorská sekcia má už na konte viacero zlepšení, ktoré zefektívňujú procesy a šetria aj verejné peniaze. Zatiaľ najnovším je „počítadlo“, ktoré by mohlo v budúcnosti zvýšiť komfort voličov v mestskej časti.
„Prístroj neuchováva záznam ani žiadne citlivé informácie z pohľadu GDPR, všetky údaje sa spracujú priamo na mieste,” vysvetľuje autor projektu Martin Bodický. Momentálne sa preveruje spoľahlivosť zariadenia.
„Keď to dokončíme do septembra, mohli by sme dať ľuďom počas volieb vedieť, aká je vyťaženosť jednotlivých volebných miestností a kedy je najvhodnejšie ísť voliť.”
Najrýchlejšia MOM-ka
Programátorský tím sa sformoval v období celoplošného testovania počas pandémie Covid-19. Za to, že mala Petržalka na Hrobákovej ulici zrejme najrýchlejšie mobilné odberové miesto (MOM) na Slovensku, vďačí práve programátorom z miestneho úradu.
„Asi si spomínate, že spočiatku testovanie trvalo dlho, stále sa na niečo čakalo – najskôr na odber, potom na výsledok –, tvorili sa rady, ľudia boli nervózni. Starosta prišiel s nápadom ako ten proces zrýchliť, zjednodušiť a na základe jeho zadania sme za pár dní vytvorili systém, ktorý spočíval v tom, že pri príchode ste cez čítačku načítali svoje údaje z občianskeho preukazu, čím úplne vypadol proces ručného prepisovania – čo trvalo najdlhšie a kde sa robili najčastejšie chyby. Dostali ste priradené unikátne poradové číslo, vytlačené na špeciálnej nálepke. Na odbere si od vás to číslo zobrali a rovno nalepili na odberovú nádobku,“ opisuje Bodický a dodáva, že postupne do systému pribudli ďalšie vylepšenia, ako automatické vypisovanie testov, tlačenie certifikátov a odosielanie SMS s výsledkami.
Petržalský testovací systém bol taký úspešný, že ho začali používať aj ďalšie obce – Devínska Nová Ves, Bošáca pri Trenčíne či Želovce pri Veľkom Krtíši.
Efektívnejšie a lacnejšie
Petržalka je známa tým, že čo môže, chce mať pod vlastným palcom. Platí to aj v oblasti informačných technológií. Podľa Vojtecha možnosť vytvoriť si softvéry a aplikácie „in house“, dáva priestor vytvoriť ich priamo na mieru petržalskému úradu.
Programátori už zrealizovali viacero väčších či menších projektov, ktoré umožnili „odstrihnúť sa“ od externých dodávateľov služieb a využiť vlastné, lacnejšie zdroje. Medzi inými fakturačný softvér na petržalské odťahové parkovisko, ktorý bez zbytočného papierovania overí a zaeviduje privezené vozidlo; či systém pre skladové hospodárstvo, ktorý uľahčí, zrýchli a sprehľadní manažovanie projektov „petržalských makačov“ a zároveň evidenciu majetku mestskej časti.
V januári 2023 zas spustila mestská časť na zbernom dvore vlastný evidenčný softvér.
„Netreba žiadne ručné vypisovanie. Pracovník načíta z občianskeho preukazu údaje zákazníka, zaeviduje, aký druh odpadu priviezol a priemyselná váha napojená na počítač vyhodnotí rozdiel pri príjazde a odchode vozidla. Pri každej ďalšej návšteve sa tak dá overiť, koľko kilogramov odpadu a aký druh už na dvor priviezol, keďže platia určité limity,“ vysvetľuje tvorca softvéru Richard Mištík
Uľahčiť život občanom
Momentálne programátori pripravujú vlastnú aplikáciu na zadávanie podnetov či systém na evidenciu klientov úradu. „S cieľom zrýchliť a sprehľadniť vybavovanie agendy občanov miestny úrad plánuje inštalovať na prízemí miestneho úradu elektronický kiosk s možnosťou vytlačiť si poradové číslo, ktorý doplnia aj turnikety,“ hovorí Bodický. Na základe dát o návštevnosti jednotlivých oddelení by potom úrad mohol vygenerovať najvhodnejší čas na vybavenie tej-ktorej agendy.
Martina Štefániková
Článok je súčasťou februárové vydania novín NAŠA PETRŽALKA, kde nájdete aj ďalšie zaujímavé informácie zo života samosprávy.