Diskusia 2.5.2011 13:00-14:00
Vaše otázky a odpovede
Ľudovít Horský:
Vážený pán starosta
dočkajú sa obyvatelia Dvorov pri nadjazde cez železničnú trať riešenia nadmerného hluku?
A kedy a ako budete riešiť prechod cez koľajnice? Parkovanie je tu naozaj problém. Prečo teda
nám sem vozia odtiahnuté autá z mesta?
Ďakujem za odpoveď
Starosta:
Prvé dva problémy nie sú v kompetencii mestskej časti, budem iniciovať v spolupráci
s mestom rokovanie so ŽSR. Som presvedčený, že problematika parkovania v tejto lokalite
nesúvisí len s prevádzkovaním odťahovej služby, komisia, ktorá rieši problematiku
parkovania, bude posudzovať aj tento podnet. Uvedomujem si, že situáciu v tomto území
nepriamo negatívne ovplyvňuje aj existencia Digital parku, snažíme sa ju riešiť aj v spolupráci
so zástupcami tejto spoločnosti.
Peter Miller:
Uvazuje sa o zvysenie poctu mestskej policie a ak ano tak kedy? Hlavne mam na mysli
dodravnu policiu. Prekracovanie rychlosti v Petrzalke je beznym javom. Ked idem
predpisanou rychlostou 50 km/hod tak sa citim previnilo lebo ma vsetci predbiehaju a drzejsi
vodici hukaju na mna ze idem pomaly. Ked idem ako chodca cez priechod tak sa citim
ohrozeny na zivote. Sam som videl niekolko pripadov usmrtenia chodcov na prechode.
Date tento chaos a anarchiu do poriadku?
Starosta:
Napriek tomu, že si myslím, že máte sčasti pravdu, postihovanie vodičov nepatrí medzi
základné úlohy mestskej polície. Policajný zbor SR vykonáva pravidelné kontroly na území
Petržalky, čoho sme ako vodiči svedkom. Či je to dostatočné alebo nie si netrúfam hodnotiť.
Informáciu o bezpečnostnej situácii v Petržalke poslanci mestskej časti pravidelne
prerokovávajú, najbližie ju budú mať v programe na zastupiteľstve 31.5.2011. Ak máte
záujem, môžete sa aj Vy zastupiteľstva zúčastniť.
Farkasová:
Dobrý deň, pán starosta, chcela by som sa spýtať, či sa vyriešila otázka údržby zelene a
čistoty na Lúkach VIII, ktoré patria pánovi Feješovi. Zaregistrovala som, že už sa na okolí kosí,
dúfam, že našu ulici Ľubovniansku (párne čísla) nevynechajú.
Starosta:
Aj na Váš podnet sme pohrozili vlastníkovi pozemkov pokutou, pre Vašu info presahujúcou 6
tis. Eur, na základe toho sa vlastníci zaviazali udržiavať v poriadku nimi vlastnené plochy.
Priebežne situáciu monitorujeme a osobne si skontrolujem Ľubovniansku ulicu.
Jana Vargová:
Pán starosta, minule k nám prišla na návštevu sestra, ktorá žije v USA. V jeden večer si
uzmyslela, že sa pozrie na nejakú kultúru v Petržalke. Hrôza... S takou úbohou ponukou som
sa ešte nestretla - možno preto, že som si ani nezvykla chodiť za kultúrou v Petržalke, že o
nej ani nič neviem... Mala som len smolu, alebo v našich kultúrnych domoch naozaj "skapal
pes"?
Starosta:
Možno ste práve v danom čase nenašli peresne ten žáner, ktorý ste hľadali. Petržalka je
známa svojimi podujatiami, ktoré prekračujú hranice nielen Petržalky, ale aj Bratislavy,
realizujeme niektoré naozaj vážne tradičné podujatia, či už v oblasti folklóru, jazzu,
undergroundu ako aj netradičné filmové predstavenia. Sme spoluorganizátorom viacerých
filmových festivalov (napr. Febiofest). To neznamená, že máme ambície pokrývať všetky
žánre, na to nemáme ani kapacity ani financie. Som samozrejme vďačný aj za takéto podnety
a budeme sa snažiť repertoár našich zariadení dopĺňať o ďalšie podujatia. Kultúra na sídlisku
má špedifický charakter, nie je to stred mesta s kamennými divadlami, múzeami a podobne,
len za obdobie do 30.4. bolo v KZP cez 320 podujatí.
Ján Kováč:
Pekný deň,pán starosta. Chcel by som sa spýtať, ako ďaleko je m.č. v riešení parkovania
(výstavbou parkovcích miest, park.domov) , veľa sa o tom hovorí, ale nevidím žiadne
konkrétne činy. Kováč ján.
Starosta:
Komisia analyzovala súčasný stav, prerokovala s niekoľkými možnými strategickými
partnermi prípadnú spoluprácu. Výsledky analýzy predstavíme verejnosti v utorok 10.5. o
17,00 v DK ZH na verejnom prerokovaní. Nie sme schopní riešiť parkovanie sami, pretože
väčšina pozemkov, ktoré by boli vhodné na výstavbu garážových domov, je vo vlastníctve
mesta. Ide o problém, ktorý sa nedá vyriešiť za mesiac, dva či za rok, v niektorých prípadoch
treba iniciovať aj zmeny zákonov. Zároveň si treba uvedomiť, že tento problém sa nedá
vyriešiť definitívne, pretože motorizácia pokračuje, áut len pribúda, nie ubúda.
Zuzana A.:
Pán starosta, do posledných volieb ste išli s tým, že do Petržalky treba vrátiť čistotu. Ak sa ale
pozrieme na terasy, na plochy verejnej zelene a do lužných lesov za Draždiakom, zistíme, že z
bordelu veľa neubudlo. Máte pripravenú nejakú alternatívu, víziu, plán... ako to začať riešiť?
Starosta:
Áno, čistota je mojou prioritou. Začali sme intenzívnejšie konať, jednak zmenou organizácie
prác a čiastočne aj personálnymi zmenami ľudí, zodpovedných za túto agendu. Mám
množstvo ohlasov od Petržalčanov, že sa situácia postupne zlepšuje i keď si uvedomujem, že
zo dňa na deň sa niektoré oblasti (ako napr. terasy, zásobovacie tunely, počet smetných
košov) vyriešiť nedajú a na nich pracujeme aj naďalej. Vyžaduje si to aj zvýšený objem
financií a verím, že aj lepší prístup samotných obyvateľov prispeje k našej spokojnosti. Veď
neporiadok nám sem nechodia robiť mimozemšťania. 50 zamestnancov VPS a niekoľko
ďalších v dodávateľských firmách len ťažko udrží elementárnu čistotu po 110 tis. obyvateľov.
Keďže ide o našu prioritu, verím, že sa to bude z mesiaca na mesiac zlepšovať.
Mészáros:
Dobry den, moja otazka do online diskusie:
Chcel by som vediet, či pan starosta nechysta "Den otvorenych dveri".
Velmi by som takúto aktivitu uvital a urcite by som sa jej zucastnil. Ak ano - kedy.
Dakujem
Starosta:
Deň otvorených dverí v takej forme, ako som to začal robiť ja ešte v 1994, už organizovať
nebudeme. Každý z Petržalčanov, ak chce, má niekoľko možností, ako svoj problém riešiť,
ako sa so mnou stretnúť či ako sa opýtať na to, čo ho zaujíma. Môže sa ohlásiť cez môj
sekretariát s konkrétnym problémom. Ak je to o neformálnom stretnutí, budem sa s
petržalčanmi stretávať vždy 5. v mesiaci o 17,00 hod. (mimo pracovných dní a sviatkov, s
letnou prestávkou) na čaji o piatej, po prvý krát už tento štvrtok o 17,00 hod. v chránenej
kaviarničke Lepší svet na Osuského ul.. Ak radi komunikujete elektronicky, pre vás je určená
online diskusia vždy prvý pondelok v mesiaci a pre tých, ktorí sa venujú úzko jednej z
aktuálnych tém tu budú verejné prerokovania. Prvé už budúci utorok 10.5. o 17,00 v DK ZH
na tému parkovanie. Samozrejme naďalej komunikujem aj prostredníctvom e-mailov.
Rozália Podhorcová:
Dobrý deň. Pán Bajan, Kedy sa bo mesta povezieme z Petržalky električkou? Dakujem za
odpoved.
Starosta:
Dúfam, že už v roku 2013. Ak nájdeme podporu v Bruseli, o nej sa rozhodne do konca júna
2011. Určite to nepôjde hladko, ale verím, že sa medzi nami nenájdu takí, ktorých prioritným
cieľom je všetko negovať, hľadať spôsoby ako veci prekaziť, namiesto toho, aby sme spolu
kopali za niečo, čo pomôže aj Petržalke, aj celému mestu.
:
Chcem sa opytat, preco mestska cast Petrzalka robi vsetko preto aby sa obyvatelia nemohli
zucastnit konani ohladom Petrzalka city? Pocnuc velmi zvlastnym uzemnym a stavebnym
rozhodnutim a konciac ignoraciou ich ziadosti byt pritomnu pri rozhovoroch, ktore boli
avizovane v tlaci... mame splnomocnenych zastupcov, mame peticiu... zaujima nas 1. Ako
prebiehali rokovania s invedyorom a aky je dalsi postup vo veci? 2. Budu obyvatelia
dotknutej lokality prizvany k rokovaniam s investorom prostrednictvom nami zvoleneho
zastupcu? 3. Ako je to s obnovenim konania, ktore malo byt navrhnute?
obyvatelia lokality Petrzalka city (Halova, Belinskeho, Wolkrova)
Starosta:
Aj v tomto projekte ako v každom inom postupujeme podľa zákona bez ohľadu na to, či sa to
pánovi Slávikovi páči alebo nepáči. Všetky relevantné stanoviská, ktoré majú čo k projektu
povedať preskúmame, ale nikde v zákone som nenašiel povinnosť všetky rokovania
absolvovať s Ing. Slávikom. Sme zastupiteľská demokracia, preto sa o každom kroku radím s
regulérne zvolenými poslancami za mestskú časť a hlavné mesto. Vždy som rešpektoval
rozumné stanoviská spoluobčanov, tak to bude aj v budúcnosti a moje konanie je a bude
ohraničené platnými zákonmi, ktoré musím dodržiavať, či sa mi to páči alebo nie.
Jaroslav:
Som presvedčený, že v týchto dňoch fandíte hokeju. Úprimne, nie je vám ľúto, že nesedíme v
Bajanovej multifunkčnej aréne? Prebolelo vás už to sklamanie z toho, že s dobrej veci spravili
predvolebnú útočnú zbraň voči vám?
Starosta:
Nebola to Bajanova hokejová hala, ale mohlo to byť unikátne riešenie, ktoré malo slúžiť
nielen pre Bratislavčanov. Niektorí politici a kšeftárske skupiny skryté za nimi zablokovali
tento projekt. Stále som presvedčený, že taktéto projekty sa majú stavať nie v centrách
miest a nie z verejných zdrojov. Moje presvedčenie je také, že práve tento vo svete
civilizovaný spôsob financovania bol tŕňom v oku niektorým skupinám. Je skutočnosťou, a
ukazuje sa to čoraz viac, že Bratislava takýto projekt potrebuje. O tom, že priestor bol
vybraný dobre svedčí aj skutočnosť, že bol odobrený aj UEFA ako najlepší pre budovanie
národného futbalového štadióna. Najtrápnejšie z môjho pohľadu je, že tí, ktorí boli
najväčšími kritikmi tohto priestoru sa stali jeho obhajcami.
Peter Miller:
Parkovanie na chodnikoch je Bratislavsky unikat. Auta zaberaju miesta na chodnikoch kde
nepatria a chodci su nuteny chodit po ceste kde tiez nepatria. Parkovanie na chodnikoch by
sa malo zrusit a toto by malo byt dosledne vymahane policiou. Otazka je ci sa nieco v tejto
oblasti ide robit a co?
Starosta:
Parkovanie je problém celej Bratislavy a to nielen v parkovaní na chodníkoch. Snažíme sa s
poslanciami hľadať konkrétne riešenia aj s hlavným mestom. Petržalské plochy na
parkovanie neboli dimenzované na súčasný stav motorizácie. Preto ako prioritu pre budúce
obdobie v spolupráci s poslancami považujeme budovanie garážových domov, nadstavieb
súčasných parkovísk - tam, kde sa to dá. Zvažujeme všetky možnosti ale určite nenájdeme
jedno unikátne riešenie pre celú Petržalku. Obávam sa, že bez aspoň čiastočného státia na
chodníkoch tak, aby samozrejme neprekážali chodcom, sa to nebude dať.
Peter Mudrák:
Pekný deň, pán starosta. V Petržalských novinách sme zaregistrovali opravu lávky cez
Chorvátske rameno, aj iné aktivity vášho úradu. Sme ale zvedaví, čo bude s opravami terás.
Pustíte sa do toho? Ak áno, kedy a kde?
Starosta:
Dobrý deň,
v zastupiteľstve sme prerokovali prvotnú informáciu, ktorá hovorí o súčasnom stave terás,
legislatívnom rámci, majetkovo-právnych pomeroch a samozrejme o potrebných financiách
na ich opravy a rekonštrukcie. Analýza ukázala, že za posledné roky sa toho v tejto otázke
veľa nepohlo, žiaľ, ani v čase, kedy ešte nebola kríza. Prvé odhady finančných dopadov na
opravy terás presahujú výšku 10 mil. Eur. Určite sa do riešenia tohto problému pustíme už v
tomto roku, o konkrétnom postupe budú poslanci rozhodovať na najbližšom rokovaní.