Petržalčania nechcú elektrické káble nad Draždiakom a prajú si referendum o celomestskom parkovaní PAAS

Samospráva si nechala vypracovať verejný prieskum.

Na oboch témach sa zhodli až dve tretiny opýtaných. Starosta najväčšej mestskej časti Ján Hrčka by ľuďom rád vyhovel, no spolurozhodovať budú petržalskí poslanci aj magistrát.

Petržalke sa po dekádach neúspešných pokusov opäť naskytla príležitosť zmeniť trasu vedenia veľmi vysokého elektrického napätia, ktoré pretína 150-tisícové sídlisko aj nad obľúbeným letoviskom Veľký Draždiak -, a to mimo intravilánu mestskej časti.

Vlastníkom elektrických káblov je Západoslovenská distribučná, a. s. (ZSD), ktorá starostu Petržalky Jána Hrčku v roku 2023 požiadala o súhlas s ich výmenou a čiastočnou rekonštrukciou.

V rámci niekoľkomesačných rokovaní obe strany dospeli k predbežnej dohode na tom, že v prípade zodpovedajúcej finančnej spoluúčasti a súčinnosti mestskej časti aj bratislavského magistrátu je ZSD ochotná toto zastarané elektrické vedenie úplne zrušiť a nahradiť ho novým, trasovaným mimo zastavaného územia Petržalky popri existujúcej železničnej trati.

Miestny úrad Petržalka na čele s Hrčkom túto možnosť odprezentoval širokej verejnosti, tak na webovej stránke PREKLADKA.PETRZALKA.sk, ako aj na troch verejných diskusiách s obyvateľmi a rokovaniach miestneho zastupiteľstva.

Káble nechcú

 

Petržalskí poslanci v rámci diskusie na novembrovom zasadnutí miestneho zastupiteľstva starostovi namiesto organizácie referenda navrhli reprezentatívny prieskum názorov obyvateľov, ktorý im na najbližšom zasadnutí 10. decembra pomôže rozhodnúť o prípadnej realizácii celého projektu a tejto dôležitej téme.

Zber dát prebiehal v termíne od 8. do 28. novembra na vzorke 1000 dospelých respondentov s trvalým pobytom v Petržalke, pričom 500 z nich oslovila agentúra telefonicky a 500 formou ankety v uliciach Petržalky. Demografická štruktúra v kategóriách pohlavie, vek a vzdelanie kopírovala takmer skutočnú štruktúru obyvateľov. Vzhľadom na uvedené fakty ide o jeden z najdôveryhodnejších a najreprezentatívnejších prieskumov verejnej mienky v histórii Petržalky.

Výsledky prieskumu renomovanej agentúry AKO, ktoré Miestny úrad Petržalka prezentoval aj na tlačovej besede vo štvrtok 5. decembra, sú pomerne jednoznačné.

Až dve tretiny (65,4 %) z tisícky opýtaných Petržalčanov si praje elektrické káble ZSD ponad rekreačné štrkovisko Veľký Draždiak presunúť. Proti sa vyslovilo iba 16,6 % opýtaných a zvyšok sa nevedelo alebo nechcelo na túto tému vyjadriť.

Za zmienku stojí aj skutočnosť, že približne rovnaký počet Petržalčanov si želá o prekládke elektrických káblov a stĺpov ZSD zorganizovať miestne referendum (40,7 %), no zároveň necháva rozhodnutie o realizácii projektu na svojich volených zástupcov (37,1 %).

„Napriek vyrovnanému názorovému poľu sa viac prikláňam k tomu, aby sa referendum uskutočnilo,” hovorí Hrčka, no zdôrazňuje, že konečné rozhodnutie bude práve na petržalských poslancoch a partneroch.

Starosta Petržalky dodáva, že vzhľadom na návrh objednať reprezentatívny prieskum verejnej mienky sa na miestnom úrade rozhodli obyvateľov rovno opýtať aj na ďalšiu dôležitú tému, ktorá mestskú časť roky polarizuje – parkovanie.

Nespokojnosť s magistrátnym PAAS-om

 

„Keď sme ešte v roku 2019 s pánom primátorom Matúšom Vallom v Petržalke spustili pilotný projekt parkovacej politiky, očakávania o jeho začlenení do celomestskej vízie boli iné, tak v nastavení, no najmä v skoršej realizácii,” vysvetľuje Hrčka s tým, že podobné prieskumy o (ne)spokojnosti obyvateľov s parkovaním si doteraz robili len svojpomocne.

Keďže s odstupom takmer troch rokov od zavedenia magistrátneho PAAS-u sa znovu plánovali Petržalčanov pýtať na ich názory, obe témy spojili do jedného veľkého prieskumu.

„Ušetrili sme tak čas i peniaze. Navyše, keďže ide o naozaj reprezentatívny prieskum na vzorke tisíc Petržalčanov a v prípade otázok k parkovaniu iba šoférov, jeho výsledky sú omnoho relevantnejšie. A pre mňa aj sčasti prekvapivé, najmä vzhľadom, na síce stále meškajúcu, ale už bezmála trojročnú implementáciu PAAS-u v Petržalke,” dodáva starosta s tým, že názory motoristov z prvých interných prieskumov boli voči celomestkému parkovaniu omnoho pozitívnejšie.

Z najnovšieho dopytovania Agentúry AKO totiž vyplýva, že s parkovacím asistentom PAAS z dielne hlavného mesta v Petržalke prevláda nespokojnosť. Viac ako polovica opýtaných je nespokojných (53,9 %), z toho až štvrtina veľmi (25,8 %). Naopak, spokojný nie je ani len každý tretí opýtaný (31,9 %), pričom len minimum z nich je spokojných veľmi (5,5 %).

Chceme referendum o budúcnosti parkovania

 

Pre porovnanie, pri dotazovaní miestneho úradu, ktoré sa konalo ešte v novembri 2022 po desiatich mesiacoch od zavedenia prvých parkovacích zón PAAS v Petržalke, výrazná väčšina domácich motoristov vnímala zmenu parkovania v daných lokalitách pozitívne.

Dôvody, prečo je tomu tak, necháva Hrčka skôr na odborníkov z hlavného mesta.

„Z môjho pohľadu však za týmto negatívnym trendom môže byť veľmi pomalé zavádzanie PAAS-u, kedy sa síce v danej zóne situácia motoristom – rezidentom výrazne zlepší, ale v jej okolí naopak výrazne zhorší. Prípadne aj spoplatnenie v časoch, kedy to nie je nevyhnutné.”

Za zmienku však podľa starostu stojí aj ďalší výsledok najnovšieho veľkého prieskumu.

„Takmer 70 % Petržalčanov si praje o budúcom rozširovaní a podobe magistrátneho PAAS-u rozhodnúť v miestnom referende, čo je – aj v porovnaní s témou prekládky vedenia vysokého napätia – naozaj výrazná väčšina,” uzatvára Hrčka s tým, že jeho kolegovia z poslaneckých lavíc budú mať v kontexte tohto prieskumu, schvaľovania rozpočtu či najnovšieho protestu prokurátora voči petržalskému parkovaniu počas najbližšieho zastupiteľstva na stole viacero dôležitých rozhodnutí.

 

web od 2day