Župa pripravila Petržalčanov aj o to málo z eurofondov
Čerpanie prostriedkov z eurofondov v rámci programu Integrovanej stratégie rozvoja mestských oblastí (ISRMO) sa naťahuje od roku 2009. Nekompetentné zásahy do celého projektu spôsobili, že Petržalka ako aj ďalšie mestské časti napriek vynaloženému úsiliu o možnosť uchádzať sa o tieto financie prišli.
Modrý dom na Čapajevovej, budova bývalého LUDUSu, ZŠ Prokofievova, bývalé Námestie májového povstania českého ľudu a Bytové domy Kopčany. To boli projektové zámery, ktoré už od roku 2009, kedy Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR prvýkrát vyhlásilo výzvu pre bratislavské mestské časti na predkladanie žiadostí v rámci ISRMO, Petržalka aktívne pripravovala. Celý proces zastrešuje a riadi Sprostredkovateľský a riadiaci orgán pre tento projekt (SORO) a tým je BSK. Práve pod jeho tlakom Ministerstvo v roku 2011 rozhodlo, že do výzvy sa môžu zapojiť aj okresné mestá Malacky, Senec a Pezinok, pričom SORO odoprel mestským častiam, pre ktoré bol program pôvodne určený, právo vôbec sa k tejto zmene vyjadriť. Okrem okruhu oprávnených žiadateľov sa v ďalších mesiacoch menili kritériá i podmienky celého programu. Aj napriek tomu poskytla Petržalka absolútnu súčinnosť v prípravných procesoch a pokračovala v rozbehnutej práci na svojich projektových zámeroch. Zároveň však opakovane upozorňovala na chyby, ktoré v celom procese práve spomínanými zmenami nastali. To napokon potvrdil aj vnútorný audit na ministerstve čo spôsobilo, že Ministerstvo celú výzvu zrušilo s tým, že vyhlási novú. Až v roku 2013 sa mestské časti a mestá dočkali novej výzvy, avšak novou a kľúčovou podmienkou bolo zabezpečenie kompletnej projektovej dokumentácie ku každému predkladanému projektovému zámeru vrátane právoplatného stavebného povolenia. V prípade Petržalky by sa tak jednalo o náklady v celkovej výške viac ako 150 tisíc eur, ktoré by neboli ani oprávneným nákladom výzvy a o ktoré by mestská časť v prípade neúspešnosti projektu prišla. Navyše termíny stanovené vo výzve ministerstvom boli s ohľadom na požadované množstvo dokladov nesplniteľné, čo vlastne spôsobilo, že projekty sú vopred odsúdené na neúspech.
Petržalka našťastie nečakala so založenými rukami a okrem toho hľadala aj iné možnosti, ako riešiť svoje problematické miesta a realizovať plánované projekty. V ostatných dňoch sa starostovi a poslancom podarilo nájsť riešenie na dva najväčšie z nich – Modrý dom a LUDUS. Je však zarážajúce, ba až nehorázne, ak z úst predsedu BSK P. Freša zaznievajú obvinenia, že sťažnosti Petržalky môžu za to, že sa celý proces opakoval a tým predĺžil. Petržalka však len poukazovala na chyby, ktoré spôsobil práve župan svojimi neodbornými zásahmi do podmienok programu. Bol to práve P. Frešo, kto z politických dôvodov celý proces zastavil a oddialil, práve jeho nekompetentným zásahom do procesu pred tromi rokmi sa celý proces tak skomplikoval, že Ministerstvo pôdohospodárstva muselo vyhlásiť súťaž nanovo.
Žiaľ, program ISRMO nie je jediným, kde Petržalka dopláca na politické zásahy a možný klientelizmus. Starosta Petržalky a podpredseda ZMOSu Vladimír Bajan je preto rozhodnutý urobiť všetko pre to, aby sa v ďalšom plánovacom období o týchto veciach nerozhodovalo na župe a neopakovalo sa politizovanie pri čerpaní prostriedkov z eurofondov.