Vladimír Bajan ocenil prácu petržalských učiteľov
Aj v tomto roku si za svoju významnú prácu, ľudský prístup a neochvejné odhodlanie sprístupniť nové vedomosti, otvárať nové obzory a upevňovať morálne zásady prevzalo ocenenie „Najlepší pedagogický zamestnanec“ trinásť petržalských učiteľov. Pri príležitosti osláv Dňa učiteľov si prevzala cenu po prvý krát aj najlepšia materská škola v zriaďovateľskej pôsobnosti mestskej časti Bratislava-Petržalka.
Slávnostné odovzdávanie ocenení otvoril starosta Vladimír Bajan, ktorý vo svojom príhovore poďakoval pedagógom za ich dôležitú, náročnú a tak potrebnú prácu. „Práca učiteľov a vychovávateľov vždy presahovala a bude presahovať hranice školy. O to viac ma mrzí, že postavenie pedagógov stále nie je v súlade s celospoločenským významom ich poslania“, uviedol Vladimír Bajan. Taktiež vyzdvihol pedagogické majstrovstvo ocenených a zvlášť ich odhodlanie odovzdávať svoje poznatky a skúsenosti budúcim generáciám učiteľov.
Mestská časť Bratislava-Petržalka, ako zriaďovateľ základných a materských škôl, každoročne jednu z nich nominuje na ocenenie „Škola roka“. Rozhodujúce sú najmä vynikajúce výsledky a poskytovanie kvalitných služieb žiakom, rodičom, zamestnancom, partnerom školy či širokej verejnosti. Po prvý krát v tomto roku boli udelené dva tituly „Škola roka 2013 – materská škola“ a „Škola roka 2013 – základná škola“. Titul „Škola roka 2013 – materská škola“ si z rúk starostu Vladimíra Bajana prevzala Mgr. Soňa Hanzalová za Materskú školu na Bulíkovej ulici. Materská škola je zameraná na rozvíjanie kompetencie dieťaťa prostredníctvom využívania učebného a hravého potenciálu učebných pomôcok LEGO, venuje veľkú pozornosť talentovaným deťom, zapája sa do mnohých výtvarných súťaží na celoslovenskej a celosvetovej úrovni. Výtvarné dielka detí vytvorené pod vedením pani učiteliek boli zaslané do výtvarných súťaží v Japonsku, Česku, Litve, Slovinsku, Poľsku, v Číne. Veľkým pozitívom sú spoločné podujatia s rodičmi ako tvorivé dielne, brigády pri revitalizácii školského areálu. Kvalitu jednotlivých základných škôl hodnotila Mestská časť Bratislava-Petržalka už po šiestykrát. Titul „Škola roka 2013 – základná škola“ si prevzal riaditeľ Mgr. Štefan Rác za Základnú školu na Pankúchovej ulici, ktorá tento titul obhájila už po druhýkrát. O kvalitnom vzdelávacom programe školy hovorí vysoký záujem rodičovskej verejnosti o prijatie svojho dieťaťa práve do tejto školy. Ďalšie plus získala škola za vynikajúce výsledky žiakov 9. ročníka v celoštátnom testovaní. Žiaci dosahujú už niekoľko rokov v testovaných predmetoch matematika aj slovenský jazyk a literatúra výsledky nad celoslovenský priemer a mimoriadne výsledky dosahujú v postupových súťažiach a predmetových olympiádach. V roku 2013 sa škola zamerala na environmentálne a ekologické projekty a aktivity s dôrazom na širšiu ochranu vody. Záujem sa snažila u žiakov vzbudiť prostredníctvom medzinárodného projektu Zelená škola, projektu Modrá škola, „Zo všetkého sa dá niečo vyrobiť“ a „Baterky na správnom mieste“. Všetky projekty boli pripravené tak, aby žiaci jednotlivé úlohy plnili v spolupráci s rodičmi.
Cenu „Najlepší pedagogický zamestnanec“ získali:
Mgr. Magda Pravdová zo ZŠ Černyševského pracuje ako školský špeciálny pedagóg už 31 rokov. Je garantom Školského vzdelávacieho programu pre špeciálne triedy a dôsledne vypracováva individuálne programy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením. Vďaka jej spolupráci s vyučujúcimi a odbornému prístupu k deťom títo žiaci dosahujú veľmi dobré výsledky v rámci svojich možností. Pre žiakov svojpomocne pripravuje učebné pomôcky a testy v elektronickej podobe. Pri individuálnej práci využíva informačno-komunikačné technológie ako vhodnú pomôcku pre deti s nízkou komunikačnou schopnosťou.
Mgr. Zlatica Krajčovičová zo ZŠ Dudova pracuje v školstve už 35 rokov. Pravidelne a aktívne sa zapája so žiakmi do súťaží v oblasti výtvarnej výchovy a slovenského jazyka. Projektové vyučovanie, ktoré pani učiteľka často využíva, je u žiakov veľmi obľúbené. Využívaním výpočtovej techniky a interaktívnej tabule sú jej vyučovacie hodiny pre žiakov príťažlivejšie a zaujímavejšie. Pravidelne pripravuje vernisáže výtvarných prác a vlastnými prácami prispieva ku kultúrnejšiemu a estetickejšiemu prostrediu školy.
Mgr. Ladislav Jonáš zo ZŠ Gessayova sa aktívne podieľa na živote školy, je koordinátorom školských projektov zameraných na skvalitnenie a obnovu materiálno-technického zabezpečenia školy, ale i osobný a vedomostný rozvoj žiakov. Uplatňuje zážitkové vyučovanie, tvorí so žiakmi projekty na vyučovacích hodinách prírodovedy, vlastivedy, matematiky a informatiky. Žiakom so zdravotným znevýhodnením zabezpečuje individuálny výchovno-vzdelávací program v spolupráci so školským špeciálnym pedagógom s mimoriadne dobrou odozvou zo strany rodičov.
Hedviga Domoráková zo ZŠ Holíčska pôsobí ako učiteľka nemeckého jazyka 24 rokov. Svojim entuziazmom stimuluje u žiakov záujem o nemecký jazyk. Najčastejšie využíva formy edukačných hier, strieda činnosti, presadzuje moderné formy práce s využitím informačno-komunikačných technológií, realizuje projektové vyučovanie jazyka. Zaviedla projekt staničné vyučovanie, pomocou ktorého sa jej darí odstraňovať stresové situácie na hodinách nemeckého jazyka a uplatniť sa aj slabším žiakom, respektíve žiakom so špecifickými vývinovými poruchami učenia. Aktívne spolupracuje s Goetheho inštitútom, zapojila sa do Európskeho dňa jazykov, vytvorila prezentáciu v nemeckom jazyku a zapojila sa do súťaže vyhlásenej Agentúrou ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR pre štrukturálne fondy EÚ pod názvom „Vitaj v našom regióne“.
Mgr. Michaela Oľhová zo ZŠ Lachova patrí medzi mladých začínajúcich učiteľov, a preto si vedenie školy aj mestská časť mimoriadne váži jej osobný vklad do každodenného rozvoja a skvalitňovania primárneho vzdelávania. Aktívne uplatňuje inovačné metódy a formy vyučovania, napr. metódu krokovania v matematike, v slovenskom jazyku situačnú, inscenačnú, didaktické hry a brainstorming. Vďaka jej iniciatíve a osobnému vkladu sa úspešne rozvíja spolupráca s Cirkevnou základnou školou Sv. Gorazda v Prešove zameranou na spoznávanie nových priateľov, vzájomného spoznávania života obyvateľov na východe a západe Slovenska.
Marta Žídková zo ZŠ Nobelovo námestie pracuje na tejto škole od jej otvorenia v roku 1988 ako vedúca vychovávateľka a vedúca metodického združenia školského klubu detí. Počas svojej dlhoročnej plodnej pedagogickej činnosti realizovala množstvo projektov – Zebra, Malý Muk a Zober loptu, nie drogy. Pod jej vedením sa žiaci aktívne zapojili aj do projektov organizovaných mestskou časťou – Tanec v duši, Petržalka v pohybe, Olympijský festival nádejí Petržalka. So športovým klubom ŠK Tempo organizuje pre deti plávanie, korčuľovanie, lyžovanie, je organizátorkou športového podujatia Malá klubová olympiáda a iniciátorkou budovania herní v školskom klube, kde deťom vytvára na činnosť domáce prostredie.
PaedDr. Zuzana Bartošová zo ZŠ Pankúchova pracuje v petržalskom školstve už 25 rokov. Venuje sa práci so žiakmi aj nad rámec pracovných povinností – niekoľko rokov vedie záujmový krúžok Konverzácie v anglickom jazyku, čím významne podporuje rozvoj komunikačných kompetencií žiakov. Svojim prístupom k vyučovaniu slovenského jazyka a literatúry významnou mierou prispieva k rozvoju čitateľskej gramotností žiakov a pripravuje ich na literárne súťaže ako Šaliansky Maťko, Hviezdoslavov Kubín a Rozprávkové vretienko. Svojich žiakov vedie k vlastnej literárnej tvorbe, podporuje ich tvorivosť v rámci hodín slovenského jazyka a tvorivého písania. Jej žiaci pravidelne prispievajú do školského časopisu Listuška a Listuško.
Mgr. Štefan Molota zo ZŠ Prokofievova je veľmi aktívny a zodpovedne a na nadštandardnej úrovni vykonáva funkciu vedúceho predmetovej komisie pre telesnú výchovu a geografiu. Od roku 2004 organizačne zabezpečuje Okresné kolo geografickej olympiády, ktoré má vždy vysokú úroveň, vedie kabinet civilnej obrany a spravuje učebne informatiky. V škole je garantom organizovania Dňa Zeme, pravidelne organizuje a zabezpečuje teoretickú aj praktickú časť účelového cvičenia v rámci prierezovej témy Ochrana života a zdravia, zabezpečuje lyžiarske výchovno-výcvikové kurzy, letné turistické výlety. Realizuje projekt „Za atletikou do športovej haly“ a pripravuje žiakov na športové súťaže.
Mgr. Božena Kováčová z MŠ Bzovícka je riaditeľkou od roku 1991. Má prvoradú zásluhu na tvorbe a realizácii projektu „Optimalizácia komplexného pohybového režimu detí v Materskej škole, Bzovícka“. Materská škola pod jej vedením dlhoročne v spolupráci s rodičovským združením prevádzkuje relaxačno-výukový priestor bazénu a sauny s príslušnou miestnosťou na oddych a hru. V roku 2013 sa pani riaditeľke podarilo získať finančné prostriedky a vybudovať multifunkčné ihrisko v školskom areáli. Pani riaditeľka s kolektívom materskej školy každoročne realizuje pre materské školy Petržalky „Detskú športovú olympiádu“, za čo získala ocenenie z rúk predsedu Slovenského olympijského výboru Dr. Chmelára na slávnostnom ocenení Olympijského festivalu detí a mládeže Slovenska.
Daniela Piláriková z MŠ Holíčska je riaditeľkou od roku 1983. Materská škola je prvou v Petržalke, ktorá má elokované triedy v ZŠ Holíčska. Pani Piláriková sa intenzívne spolupodieľala na príprave prevádzky týchto tried. Pod jej vedením materská škola aktívne spolupracuje s Materským centrom Budatko, s ktorým spoločne realizujú projekt „Krôčik po krôčiku meníme svet“. Prostredníctvom tohto projektu zrevitalizovali školský areál a získali nové hracie prvky. Pani riaditeľka zapojila materskú školu do projektu „Naturáčik“, „Veselé zúbky“, „Bezpečne na ceste“ a „Učíme sa moderne“.
Mgr. Katarína Remeňová z MŠ Jankolova tu pracuje od roku 1978 a ako riaditeľka od roku 1991. Pani riaditeľka je iniciátorkou projektov materskej školy „Soľná fajka“, „Hravá nemčina“, Zábavná školička“, „Kniha môj kamarát“. Do výchovno-vzdelávacieho procesu predškolákov zakomponovala Eľkoninov tréning fonematického uvedomenia, čím deti získavajú základy pre čítanie s porozumením a predčitateľskú gramotnosť pred vstupom do základnej školy. V spolupráci s rodičmi materská škola zrevitalizovala školský areál. Každoročne realizuje Vianočnú akadémiu.
Alžbeta Ahmed z MŠ Ševčenkova má 38 rokov pedagogickej praxe. Vo výchovno-vzdelávacej činnosti s deťmi aktívne využíva informačno-komunikačné technológie formou pútavej hry s digitálnymi hračkami, čo si vyžaduje časovo náročnú prípravu a sebavzdelávanie. Dlhoročne prostredníctvom prírodovedného krúžku rozvíja u detí environmentálne cítenie a spoznávanie sveta okolo seba. Nadané deti materskej školy zapojila do celoslovenskej súťaže „Schooldance“ a získala s deťmi 2. miesto v kategórii tanec jednotlivcov.
Iveta Grejtáková z MŠ Bulíkova má 28 rokov pedagogickej praxe. V pedagogickej činnosti aplikuje zaujímavé edukačné aktivity a moderné formy práce. Denne využíva informačno-komunikačné technológie. So zreteľom na osobitosti detí predškolského veku vytvára vlastné učebné pomôcky ako sú napr. podložky k robotickej včele, puzzle pre deti na rôzne témy, cieľavedome sa venuje nadaným deťom v keramickom krúžku a v oblasti výtvarnej výchovy. V spolupráci s Centrom pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie realizuje projekt „Aby sme si rozumeli“. Aktívne sa spolupodieľala na príprave tvorivej diele LEGO „Prišla jar“ a na školskom kole Olympijského festivalu detí a mládeže „Súťaž olympijských hviezdičiek“.
Cenu „Učiteľ, na ktorého nikdy nezabudnem“ získala:
Soňa Rančíková zo ZŠ Budatínska
Navrhovateľky: Zuzana Medveďová a Silvia Valentínová, bývalé žiačky
„Pani učiteľka Soňa Rančíková je nezabudnuteľná pre jej prístup k deťom, rodičom a k škole v ktorej pracuje 30 rokov. Je to osobnosť a náš veľký vzor. Neovláda iba pedagogické umenie, ale je kultúrne a športovo rozhľadená a taktiež ovláda umenie reči a psychológie. Je priateľská, dobrosrdečná, láskavá, aktívna, skromná a nesmierne ľudská. V jej prítomnosti sa ktokoľvek cíti dobre. Takýchto ľudí je v školstve málo a nemalo by sa na nich zabúdať. Aj keď to bude v tomto roku 24 rokov čo sme ukončili základnú školu, vždy keď si spomenieme na ZŠ, tak v prvom rade na pani učiteľku Soňu Rančíkovú. O jej kvalitách a priateľskom prístupe svedčí aj fakt, že sme aj po ukončení školy zostali v kontakte a rady sa s ňou stretávame.“