Zrušiť poplatky sa oplatilo
Petržalská samospráva pred rokom zrušila poplatky za poskytovanie informácií v zmysle infozákona. V trende otvorenosti pokračuje. Obyvateľom spracovala „návod“, ako žiadať o sprístupnenie informácií.
Starostu Vladimíra Bajana viedlo k zrušeniu správneho poplatku to, aby sa petržalská samospráva ešte viac otvorila obyvateľom. „Zrušiť poplatky sa oplatilo. Takto sme vytvorili možnosť získať informácie aj tým, ktorým ich rodinný rozpočet nedovoľuje utratiť peniaze na správne poplatky, pričom ich legitímny nárok na získanie informácie tu stále je,“ konštatuje petržalský starosta.
Samotné zrušenie správneho poplatku sa automaticky nepremietlo do nárastu žiadostí o sprístupnenie informácií, čo dokazuje medziročné porovnanie týchto žiadostí. V roku 2013 bolo mestskej časti adresovaných 132 žiadostí, v minulom roku bol ich počet na úrovni 133.
Petržalská samospráva zároveň spracovala ebrožúru s názvom „JA LIKE INFOZÁKON“, ktorá je „návodom“ na to, ako v praxi využívať Zákon o slobodnom prístupe k informáciám. „Nakoľko sa mnohé samosprávy, ale aj štátne orgány často stretávajú s požiadavkou študentov, ktorí si mýlia sprístupňovanie informácií a verejnú kontrolu s vypracovaním školských úloh, prichádzame s brožúrou, ktorá približuje všetky možnosti pre využívanie infozákona na vyššiu informovanosť, verejnú kontrolu a občiansku participáciu,“ konštatuje Vladimír Bajan.
Elektronická brožúra je zverejnená na web stránke mestskej časti. Zároveň ju samospráva distribuovala na všetky organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti Petržalky a verejnosti je dostupná aj na sociálnej sieti mestskej časti (facebook Viem byť Petržalčan).