Diskusia 7.9.2015 13:00-14:00
Vaše otázky a odpovede
Štefan:
Páni z úradu, som vodič sanitky a veľmi dobre viem, čo je to íst krokom s húkačkami pred panelák. Keď zavediete parkovaciu politiku, čim garantujete, že sanitky budú mat čistý prejazd?
Starosta:
Ochrana zdravia a života je a musí zostať najvyššou prioritou. Koncept parkovacej politiky bol pripravovaný aj preto, aby sa sanitkám zvýšil dojazdový čas, ktorý dnes nie je dobrý. Práve realizáciou rezidentského parkovania zavedieme elementárny poriadok na chodníkoch, na zeleni ale aj na prístupových cestách k bytovým domom. Dnes parkujú autá všade tam, kde sa len dá, a to takmer beztrestne. Po zavedení nových pravidiel budú môcť parkovať len tam, kde to bude umožnené dopravným značením. Parkovať sa bude dať len tak, aby mohli napríklad aj ostatné záchranné zložky – nielen sanitky ale aj hasiči či polícia – bezkolízne prísť na miesto, kde je potrebný ich zásah pre záchranu zdravia či dokonca života. Nedodržiavanie zavedených pravidiel bude samozrejme kontrolované a sankcionované.
Zdenka Farská:
Ak si budem chcieť kúpiť parkovaciu kartu musím byť vlastníčkou auta alebo stačí trvalí pobyt?
Starosta:
Rezidentskú kartu si bude môcť zakúpiť každý, kto ma v Petržalke trvalý pobyt a je vlastníkom motorového vozidla, čo preukáže občianskym preukazom, vodičským preukazom a technickým preukazom.
Marek:
Dobrý deň, veľmi by ma zaujímalo prečo by moji dvaja súrodenci mali platiť za parkovanie, keď ma prídu navštíviť z iných častí mesta?
Starosta:
A prečo by za to mali platiť všetci Petržalčania? Úlohou každej samosprávy je starať sa o svojich obyvateľov, inak povedané rezidentov. Tí tu majú trvalý pobyt, preto majú nárok na to, aby boli uprednostnení. Preto väčšia časť parkovacích kapacít bude určená práve pre nich tak, aby mohli zaparkovať zhruba do 150 m od svojho bydliska. Návštevníci budú môcť zaparkovať na miestach, ktoré budú na to určené, budú však musieť počítať s tým, že to nebude v blízkosti obytných domov. Inak povedané, zhruba 5 – 20% parkovacích miest (podľa jednotlivých lokalít) bude určených pre nerezidentov. Tam budú môcť zaparkovať aj vaši súrodenci.
Karol:
Stale pocuvam o cudnom postupe pri vybere parkovacej firmy. Ako je to teda?
Starosta:
Tí, ktorí šírili takéto nezmysly, klamali a zavádzali. Práve pre vylúčenie akýchkoľvek pochybností sme pri príprave súťaže spolupracovali s renomovanou právnou kanceláriou Ružička a Csekes ako aj s odborníkmi z Výskumného ústavu dopravy v Žiline. Súťaž prebehla transparentne, korektne a v súlade so všetkými právnymi predpismi, o čom svedčí aj to, že nikto túto súťaž nenapadol napr. na súde. V každej súťaži je víťaz len jeden a tí, čo neuspeli, sú nespokojní. Firmy, ktoré nevyhrali v našej súťaži, svoju neschopnosť (neboli schopní predložiť základné dokumenty ani na opakované výzvy) zakrývajú mediálnymi útokmi a ovplyvňovaním niektorých poslancov. Ubezpečujeme Vás, že je všetko v poriadku a za priebehom i výsledkom súťaže si stojíme.
Zuzana K.:
Keď zavediete parkovaciu politiku a ja nesprávne zaparkujem, dostanem vyššiu pokutu od mestských policajtov ?
Starosta:
Výška pokút nezávisí od zavedenia nových pravidiel. Navyše ju schvaľuje mestské zastupiteľstvo, keďže mestská polícia je v kompetencii mesta, nie jednotlivých mestských častí.
Maťo:
Zamestnávateľ mi dal firemné auto aj na súkromnéjazdy a preto ho parkujem doma. Mám v takom prípade nárok na kartu? Ako a kde si ju kúpim?
Starosta:
Aj takáto kategória žiadateľov bude mať nárok na rezidentskú kartu, a to po predložení občianskeho preukazu, vodičského a technického preukazu, ďalej výpis z obchodného registra zamestnávateľa a dohodu resp. zmluvu so zamestnávateľom o zverení vozidla na súkromné užívanie. Obdobne môže o parkovaciu kartu požiadať aj živnostník.
Dušan:
Kde sa mam stazovat, ked mi auto co zvaza odpad oskrelo komplet dvere na aute?
Starosta:
Určite to treba riešiť s políciou ako aj so spoločnosťou, ktorej auto patrilo. Zároveň by som poukázal na to, že vodičom smetiarskych áut niet čo závidieť, pretože mnohí nezodpovední vodiči považujú za absolútny úspech ak kdekoľvek zaparkujú, čo vlastne spôsobuje aj takéto nepríjemné situácie, kedy sú smetiarske autá odkázané na veľmi čudný slalom, prípadne sa stáva aj to, že smeti jednoducho neodvezú, pretože sa ku kontajnerom kvôli zaparkovaným autám nedostanú.
Júlia:
A kedy sa už konečne prestane parkovať na zeleni a chodnikoch?
Starosta:
Na najbližšom rokovaní zastupiteľstva budú poslanci rozhodovať o Všobecne závaznom nariadení (VZN) a Prevádzkovom poriadku. To bude zásadný podklad na to, aby sme mohli začať pracovať na zavádzaní systému – t.j. na dopravnom značení, realizácii parkovacích kariet a podobne – ak všetko dobre pôjde, už od nového roka budú zmeny citeľné.
Matej:
Vyriešením parkovacej politiky v MČ Petržalka zákazmi a príkazmi vznikne veľa áut ktoré nebudú mať kde zaparkovať. Či a kedy je plánovaná výstavba garážových domov? Bude dotácia zo strany MČ na využívanie garážového domu, tak aby poplatok za užívanie bol prijateľný? Poznamka: vo Viedni stojí celodenné parkovanie v zbernej garáži 4€.
Starosta:
Zavedením rezidentského parkovania, ktoré zvýhodní Petržalčanov, sa uvoľní podľa odborných odhadov niekde až 20% parkovacích miest, spolu so zjednosmernením (čo sú takpovediac rýchle efekty) aj to už pomôže. Ale máte pravdu – parkovacie kapacity musia pribudnúť, my garantujeme, že každý cent zo zavedenia nových pravidiel pôjde opäť späť do systému – teda aj do budovania nových garáží. Samozrejme aj našou snahou bude stanoviť v nich také ceny, aby boli prijateľné, aby zohľadňovali rezidentskú kartu + nejaký mierny doplatok za základnú prevádzku garážového domu. Takže už pôjde len o to, aby sa voči každej takejto iniciatíve nezdvihla vlna odporu, ako tomu je teraz – aj v tomto roku sme mali na stole minimálne dva projekty na výstavbu garážových domov, vždy ich však zastaví petícia obyvateľov.
Peter:
Mam otazku o novej parkovacej politike v Petrzalke. To si predstavujete ze ja zaplatim 50 eur rocne a mozno zaparkujem? ja zaplatim nejaku sumu (aj 10 eur je vela nehovoriac o tom ze uz tu platim dane) a za tu sluzbu MOZNO nieco dostanem? Nezda sa vam to vela? Ja ako rezident nebudem mat nic garantovane ziaden konkretny box ked si zaplatim rezidentsku kartu nic. LEN MOZNOST ZE ZAPARKUJEM. Dakujem
Starosta:
Ako Petržalčan iste cítite a dennodenne sa stretávate s tým, že dnes už autá stoja takmer všade- na chodníkoch, na zeleni, na rôznych spevnených plochách, ktoré sú často prístupovou komunikáciou k detským ihriskám a pod. Zavedenie parkovacej politiky je nástrojom na riešenie práve tejto neúnosnej situácie – jednoducho musíme začať regulovať statickú dopravu, lebo inak sa z Petržalky stane jedno veľké chaotické parkovisko. A cena je len jedným z nástrojov regulácie. Takže zavedením rezidentského parkovania Petržalčania získajú veľa – chodníky budú patriť chodcom a budú nimi môcť prejsť aj napr. vozíčkari, zeleň už nebude trápená rozjazďovaním, mamičky sa nebudú môcť báť o zdravie svojich detí, lebo pri ihriskách nebudú jazdiť nezodpovední šoféri. A verte, že sťažností na takéto a podobné situácie máme stovky. Okrem toho rezidentské parkovanie zvýhodní práve Petržalčanov, ktorí – na rozdiel od súčasnosti – zaparkujú do 150 m od svojho bydliska bez toho, aby porušovali zákon alebo svojim autom zavadzali napríklad sanitke či hasičskému autu.
Henrich:
Akú pridanú hodnotu bude mať spoplatnenie parkovania pre obyvateľov Petržalky? Momentálne to vyzerá byť len o tom, že sa bude vyberať poplatok za to, čo bolo doteraz zadarmo a obyvateľ nedostane žiadnu protihodnotu za tento poplatok, tzn. naďalej nebude kde zaparkovať na preplnenom parkovisku a naviac za to ešte bude platiť. Čo za poplatok dostaneme?
Starosta:
Zavedením rezidentského parkovania Petržalčania získajú veľa – chodníky budú patriť chodcom a budú nimi môcť prejsť aj napr. vozíčkari, zeleň už nebude trápená rozjazďovaním, mamičky sa nebudú môcť báť o zdravie svojich detí, lebo pri ihriskách nebudú jazdiť nezodpovední šoféri. A verte, že sťažností na takéto a podobné situácie máme stovky. Zavedenie parkovacej politiky nie je o spoplatnení parkovania, ale je nástrojom na riešenie neúnosnej situácie, kedy autá stoja takmer všade- na chodníkoch, na zeleni, na rôznych spevnených plochách, ktoré sú často prístupovou komunikáciou k detským ihriskám a pod – jednoducho musíme začať regulovať statickú dopravu, lebo inak sa z Petržalky stane jedno veľké chaotické parkovisko. Okrem toho rezidentské parkovanie zvýhodní práve Petržalčanov, ktorí – na rozdiel od súčasnosti – zaparkujú do 150 m od svojho bydliska bez toho, aby porušovali zákon alebo svojim autom zavadzali napríklad sanitke či hasičskému autu.
Henrich:
Akú kartu si bude môcť zaobstarať vlastník bytu bez trvalého bydliska?
Starosta:
Bude si môcť zakúpiť tzv. abonentskú kartu.
Richard:
Dobry den ,
Zaujimalo by ma , aky je navrh riesenia parkovania pre druhe auto v rodine ?
dakujem za odpoved
Starosta:
Každý, kto má trvalý pobyt a vlastní auto, bude môcť požiadať o rezidentskú kartu, neobmedzujeme ich vydávanie na byt. Pravdepodobne však bude karta za druhé či tretie a ďalšie auto odlíšená cenou, o čom rozhodnú poslanci na septembrovom zastupiteľstve.
Števo:
Bude sa môcť občan dostať k infomáciám, kam pôjdu vyzberané peniaze s parkovného?
Starosta:
Samozrejme, plánujeme zriadiť transparentný účet, na ktorom bude jasne a zreteľne vidieť každý cent, ktorý zo zavedenia parkovacej politiky získame ako aj to, na čo budú tieto financie použité. Zvažujeme aj rozšírenie oblastí participatívneho rozpočtu tak, aby Petržalčania mohli svojim hlasovaním spolurozhodovať o tom, čo sa z týchto peňazí zrealizuje.