Rozhovor so šikovnou animátorkou
Medzi Petržalčanmi máme veľa zaujímavých obyvateľov. Jednou z nich je aj animátorka Ivana Tirpáková. Ivka sa podiela na tvorbe animovaných seriálov pre deti ako Mimi a Líza či Websterovci. Posledný spomenutý bol ocenený ako najlepší slovenský animovaný film za rok 2017. Zároveň je to prvý slovenský 3D animák. V septembri si pavúčiu rodinku budeme môcť vychutnať už aj v kine.
Povedz nám niečo o sebe
Ako dieťa som počas základnej školy navštevovala ZUŠ-ku , výtvarný odbor, neskôr Školu úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave, odbor propagačné výtvarníctvo. Učili sme sa od od kreslenia až po priestorové navrhovanie, písmo, rysovanie. Po strednej škole som rozmýšľala o ilustrácii aj o dejinách umenia, no napokon som sa rozhodla pre vysokoškolské štúdium v odbore animovaná tvorba. Pozerala som rozprávky ako všetky ostatné decká a dovtedy som sa o animáciu nijak zvlášť nezaujímala. Počas štúdia vo Francúzsku sa mi však otvorili oči a videla som čo znamená animácia v kontexte celosvetovej tvorby a rôznych festivalov animovaného filmu. U nás také niečo nebolo. A keď ma neskôr režisérka a producentka v jednej osobe Katarína Kerekesová zavolala animovať seriál Mimi a Líza, bolo rozhodnuté.
Ako si sa dostala k animácii Websterovci?
Po seriály Mimi a Líza, ktorého pokračovanie sa takisto chystá, prišla Katka Kerekesová s ďalším výborným nápadom. Vymyslela pavúčiu rodinku Websterovcov. Mikrosvet o viacgeneračnej pavúčej rodine žijúcej na najvyššom poschodí vo výťahovej strojovni. Pavúčí členovia, ich každodenné výzvy a drobné víťazstvá nastavujú zrkadlo nášmu svetu ľudí. V príbehoch majú možnosť diváci objaviť nielen pevnosť pavúčieho vlákna, ale najmä skutočnú silu veselej rodiny, ktorú spája.
Bola niektorá z postáv pre teba niečím výnimočná?
Postavy sú z hľadiska náročnosti veľmi podobné. Niektoré majú väčšiu škálu výrazov a tým pádom sa s nimi lepšie hrajú niektoré emócie. Popletená babka z Websterovcov je taká vďačná postavička na animáciu. Veľa robí aj vtipný dabing v podaní Richarda Stankeho.
Máš svoj obľúbený animák?
Mám rada všetky klasiky Tima Burtona ako napr. Mŕtva nevesta, bábkový film Koralina a svet za tajnými dverami a z posledných 3D komerčných animákov sa mi páčil napr. Coco.
Čo robí prácu animátora výnimočnou?
Výnimočná je možno tým, že nie je taká bežná. Veľa ľudí si nevie predstaviť, čo vlastne animátor robí a ako jeho práca vyzerá. Animátor je v podstate herec, ktorý hrá s postavičkami a dáva im život . Nie je to len o tom, že s nimi hýbe, ale aj o tom ako sa mu podarí vyjadriť ich emócie , ktoré má hrdina vyjadriť. A od toho sa môže kvalita animátorov líšiť.
Ako vyzerá tvoj bežný deň?
Ráno prídem do práce, sadnem za počítač a otvorím si záber na ktorom pracujem a pavúkov dávam do rôznych póz, ktoré rozmiestňujem v čase, a keď si to pustím rýchlosťou 25 políčok za sekundu vidím ako sa hýbu. Po práci sa venujem bojovému umeniu Iaidó (šermiarska technika) a dcére Dorotke. Spolu chodíme na karate alebo teraz v lete na záhradu. Večer si ešte zvyknem sadnúť k počítaču alebo vyrábam animačné pomôcky na workshopy. A ráno sa mi potom nechce vstávať
Vidíš nedokonalosti pri prezeraní si vlastného diela alebo si to len užívaš?
Tvorba animovaného TV seriálu je tímová práca. Tu by nemalo ísť o žiadne ego, ale je potrebné robiť veci tak aby zapadli do celku a výsledok bol najlepší aký len môže byť. Samozrejme, že animátor vidí veľa vecí, ktoré by mohol, keby mal viac času , vyhladiť a boli by dajme tomu prepracovanejšie, plynulejšie.
Máš nejaký vzor, kým sa inšpiruješ?
Animátorsky vzor ani nie. Skôr sa snažím sústrediť na zásadu , ktorá často platí aj pri animácii, že menej je niekedy viac. A snažím sa využiť čas tak, aby som toho stihla čo najviac.
Čo si myslíš o súčasných školách animácie?
Dnes je to celkom iné ako počas môjho štúdia. Myslím, že už zo strednej školy dnes vychádzajú animátori. Majú prístup k počítačom a vo veľa veciach majú štartovaciu čiaru lepšiu ako keď som bola na škole ja. Sú omnoho aktuálnejší, trendovejší a sledujú súčasné technológie. Vysoká škola môže byť bonus pre toho, kto nechce pracovať ako animátor na iných projektoch, ale chce robiť autorské filmy, alebo režírovať animované filmy.
Na čom momentálne pracuješ?
Momentálne animujeme ďaľšie príbehy sériu Websterovcov, ktoré pôjdu v septembri aj do kín. Organizujem Letnú školu animovaného filmu (19.8. – 23.8. 2019), čo je denný tábor pre deti vo veku 8-13 rokov v ateliéri na Dlhých dieloch. Kto by mal záujem stačí sa prihlásiť na atelierdlhediely@gmail.com alebo na 0908/418288. Deti si tak môžu vyrobiť vlastnú postavičku, vymyslia si príbeh, ktorý si naanimujú aj ozvučia. V týchto priestoroch bude aj Filmová dielňa, malé štúdio, kde budú môcť deti aj počas roka navštevovať filmové krúžky: animovaný film, scénaristický a filmový, komixová tvorba a iné. V Banskej Štiavnici budeme s kolegom animátorom robiť animačný workshop pre deti v rámci festivalu 4ŽIVLY (9-10.augusta). Ten bude tématicky spojený so slovenským animovaným filmom Martina Smatanu Šarkan, ktorý získal veľa ocenení na festivaloch po celom svete.
Čo by si poradila začínajúcim animátorom? Akým chybám by sa mali vyvarovať?
Animovať. Tu nepomôže vedieť iba teóriu. Dnes je veľa možností najmä v hernom priemysle uplatniť sa ako animátor počítačových hier. Nemali by sa uspokojiť s tým, že sa im niečo hýbe. Animátor musí byť aj dobrý pozorovateľ a vždy sa má čo učiť
Ďakujeme za rozhovor.