Petržalka je opäť bližšie k ľuďom. Podnety už zbiera aj cez WhatsApp
Obľúbená mobilná aplikácia doplnila širokú paletu možností, ktoré 120-tisícová samospráva používa pri komunikácii s verejnosťou.
Najväčšia slovenská mestská časť sa snaží priblížiť k obyvateľom a návštevníkom aj prostredníctvom moderných technológií, ktoré tak uľahčujú každodennú komunikáciu už aj v samosprávach. Po novom môžu ľudia v Petržalke nahlásiť podnety, alebo získať potrebné informácie aj cez obľúbený WhatsApp. Stačí ak napríklad kliknú na tlačidlo v postoch mestskej časti na jej sociálnych sieťach.
Novinku predstavil referát komunikácie miestneho úradu, ktorý sa podľa vlastných slov snaží odstraňovať akékoľvek bariéry medzi Petržalčanmi a správcom verejného priestoru, v ktorom žijú.
Petržalka v zozname kontaktov
„Práve vďaka všímavosti našich obyvateľov a návštevníkov sa k nám dostane v priemere viac ako 90 podnetov týždenne. A aktuálne evidujeme približne 70 % z nich ako vyriešených,“ opisuje vedúci referátu komunikácie mestskej časti Petržalka Jozef Rybár.
V tomto kontexte dodáva, že mnohé z nich vie viac ako 120-tisícová samospráva vyriešiť obratom, iné si ale vyžadujú spoluprácu naprieč oddeleniami alebo inštitúciami, teda aj viac času.
Tiež priznáva, že by ich samosprávu potešilo, keby bolo hotové všetko hneď a na sto percent. To však možné nie je.
„S kolegami pracujeme najrýchlejšie a najlepšie, ako to len za daných podmienok ide. Vždy je tu ale priestor na zlepšovanie, o čo sa aj snažíme. A motivuje nás k tomu každá konštruktívna spätná väzba,“ opísal pohnútky, ktoré stáli za spustením ďalšej komunikačnej platformy Rybár.
Petržalčania tak môžu samosprávu kontaktovať už aj cez WhatsApp, rovnako jednoducho a rýchlo ako svojich blízkych či priateľov. Stačí, ak si do svojho zoznamu Petržalku pridajú pod číslom 0947 487 088.
Podnety naše každodenné
„Petržalčania nám najčastejšie nahlasujú podnety zo svojho blízkeho okolia. Správne sme sa teda domnievali, že pokiaľ budú mať možnosť poslať nám ich takpovediac okamžite, radi tak aj urobia,“ konštatuje Dávid Pavlík z referátu komunikácie, ktorý sa venuje práve riešeniu podnetov.
Cez ich nový WhatsApp bolo za približne týždeň nahlásených už viac ako 40 nový podnetov.
„Je to pochopiteľné, keďže ľudia túto aplikáciu poznajú. V prípade potreby nám tak môžu veľmi rýchlo a jednoducho poslať správu, ale i fotografie s videom či inou prílohou,” dodáva Pavlík s tým, že všetko ich stojí maximálne pár klikov na zariadení, ktoré majú stále so sebou, zväčša vo vrecku nohavíc.
Mail na prvej priečke
Je teda jasné, že sociálne siete čoraz viac hýbu aj svetom komunikácie v slovenských samosprávach. Najpoužívanejším nástrojom na adresovanie podnetov v Petržalke je však stále bežný e-mail.
„Denne evidujeme desiatky správ na adrese podnety@petrzalka.sk. Obyvatelia sú veľmi aktívni aj na portáli Odkaz pre starostu, kde sme od začiatku roka zaznamenali takmer 220 podnetov týkajúcich sa najmä oblastí čistoty a poriadku či technického stavu ciest a chodníkov v našej správe,“ priblížil Pavlík.
Medzi čoraz obľúbenejšie spôsoby zasielania podnetov podľa zástupcov Petržalky patria aj interakcie na ich Facebooku, Instagrame alebo LinkedINe. Od začiatku roka 2021 tam odpovedali na stovky správ a komentárov. Ich počet sa pritom každým mesiacom zvyšuje.
Aplikácia SOM Petržalka
K týmto online komunikačným kanálom sa v Petržalke počas prvej vlny pandémie pridala tiež mobilná aplikácia SOM Petržalka, ktorá sa po siedmich mesiacoch fungovania na platforme od Google stala vôbec treťou najsťahovanejšou bezplatnou aplikáciou na Slovensku.
Dostupná je tak na Google Play, ako aj v App Store od Apple.
Populárnou sa stala aj vďaka takzvaným push notifikáciam. Užívateľovi, ktorý má aplikáciu stiahnutú, tak chodia v prípade záujmu počas pripojenia na internet dôležité upozornenia priamo do mobilu. Užitočným prvkom je opäť aj nahlasovanie podnetov. Tých doteraz touto modernou formou na miestny úrad prišlo cez 340, z toho 122 v tomto roku.
Hodinka so starostom aj poslancami
Princíp otvorenej samosprávy však uplatňuje Petržalka aj pri komunikácii v reálnom svete. Osobným kontaktom sa snaží zapojiť občanov do rozhodovania o nich samotných a veciach verejných. Pred dvoma rokmi s nástupom nového vedenia preto zaviedla dva pravidelné a časom veľmi obľúbené formáty – Hodinku so starostom a Poslaneckú hodinku.
Petržalčania sa tak môžu naživo porozprávať či už so svojim starostom Jánom Hrčkom, ako aj miestnymi poslancami z jednotlivých volebných obvodov. A nezastavila ich ani pandémia, počas ktorej sa s obyvateľmi a návštevníkmi najväčšej slovenskej samosprávy stretávajú ONLINE cez LIVE stream na sociálnej sieti Facebook. V aprílovej online hodinke sa so starostom venovali téme jarnej údržby a počas májového ONLINE stretnutia sa plánujú rozprávať o materských školách a možnostiach navýšenia ich kapacít.