Petržalka by chcela povoliť prevádzku člnov na Chorvátskom ramene

Obyvatelia a návštevníci najväčšej mestskej časti by sa v prípade povolenia úradov i ochranárov mohli člnkovať už od budúceho roka.

Petržalskí poslanci na utorkovom rokovaní miestneho zastupiteľstva predstavili plán možného sprístupnenia Chorvátskeho ramena pre malé bezmotorové plavidlá. Tie by mali fungovať výlučne v správe a pod dohľadom Mestskej časti Bratislava – Petržalka.

„Realizácia projektu by určite zatraktívnila celú lokalitu, tak pre našich obyvateľov, ako aj domácich a zahraničných turistov. Zároveň však budeme určite klásť obrovský dôraz na súhru s prírodou,“ priblížil už schválený zámer Petržalky jej starosta Ján Hrčka.

Zelená tepna s potenciálom

Chorvátske rameno  je vzácnym biokoridorom Petržalky, ktorého hlavnou funkciou je protipovodňová ochrana. Okrem toho sa však stalo domovom pestrej škály, aj chránených rastlín a živočíchov.

V spojitosti s priľahlými chodníkmi či cyklotrasami je tak vyhľadávaným cieľom milovníkov prírody a vyznávačov aktívneho oddychu. Priamo Chorvátske rameno ale doteraz široká verejnosť, okrem rybárov s príslušnými povoleniami alebo zimných korčuliarov, využívať nemohla.

Poloha móla

Teraz však prevažuje názor väčšiny petržalských poslancov, že potenciál vodnej plochy sa dá využiť lepšie a zároveň v súlade s ochranou prírody i dlhodobo udržateľným cestovným ruchom v Bratislave.

Od zámeru k realizácii

Spustenie novej atrakcie je predbežne naplánované na marec 2022. Realizácii projektu však budú predchádzať rokovania starostu Petržalky so správcom Chorvátskeho ramena, čiže Slovenským vodohospodárskym podnikom. Kladné stanovisko tiež musia vyjadriť aj Štátna ochrana prírody Slovenskej republiky a Slovenský rybársky zväz. Odhadovaný termín ukončenia rokovaní bol stanovený na september tohto roka.

Dovtedy mestská časť vypracuje prevádzkový poriadok, ktorý bude okrem iného definovať pravidlá a výšku poplatku pri zapožičaní člnu, spôsob financovania aj bezpečnostné normy pri plavbe.

Ako v Benátkach, ale šetrnejšie

Plánovaná trasa, na ktorej by malo byť člnkovanie povolené, má dĺžku 1,1 kilometra. Vedie medzi známym Medissimom pri jazere Draždiak až po vojenský bunker B-S 13.

Trasa

„Časť, ktorú chceme vymedziť pre malé bezmotorové plavidlá, nebude dotknutá výstavbou električky a má slúžiť na pokojnú rekreáciu pre širokú verejnosť,“ povedal miestny poslanec Matúš Repka, hlavný predkladateľ návrhu.

Na ukotvenie plavidiel by malo slúžiť najmä prístavné mólo pod mostom pri nemocnici Antolská, ktorý poslanci vytypovali ako vhodnú lokalitu vzhľadom na dobrý prístup aj polohu.

Člnkovanie podľa nich prinesie obyvateľom aj návštevníkom viaceré benefity. Nepôjde iba o letnú romantiku pri plavbe pomedzi lekná, účelom má byť aj náučné spoznávanie miestnej fauny a flóry z inej, ako pešej perspektívy.

Poslanci v kontexte projektového zámeru hovoria aj o lepšom športovom a rekreačnom vyžití Chorvátskeho ramena. Samozrejme, opäť s čo najväčším ohľadom na ochranu prírody.

„Ak si ale niekto myslí, že z Petržalky chceme robiť druhé Benátky, ide o mylnú predstavu. V prípade dohody s partnermi a získania potrebných povolení nepôjde o masovú aktivitu, ale o príjemné doplnenie voľnočasových aktivít v súlade so životným prostredím,“ uzatvára Hrčka s úsmevom a tým, že prirovnanie k talianskej metropole ich, samozrejme, teší.

web od 2day