Diskusia 6.6.2011 13:00-14:00
Vaše otázky a odpovede
Petržalčan:
Otazka parkovania... Chcem sa spýtať, pán starosta, či nájdete odvgahu povedať
Petržalčanom jednu veľmi nepopulárnu vec.. a to že parkovanie a to ešte parkovanie pri
dome nie je ani nárok, ani právo...
METRO a DOTIS urobili analyzu, podla ktorej vraj hyba nieco cez 13 tis. parkovacich miest. ja
som presvedceny, ze tomu tak nie je! Ze keby tu parkovalôi len petrzalcania, boli by
parkoviska este aj prazdne (ako sme toho boli svedkom pri majstrovstvach sveta v uzavretej
zone). Riesit parkovanie bez prijatia organizacnych opatreni a aj spoplatnenia nie je mozne.
Napriklad len taka perlicka... na nasom parkovisku parkuva jeden sused aj 8 aut, obchoduje
totiz s autami zo zahranicia.. podobne chronicky zanme su aj firemne auta a cezpolni....
Viem, ze sa pripravuje tender na analyzu stavu.. ale chcem sa spyta, ci bude uroena
poriadne, ci su tam aj odborni garamti ako napriklad VUD zo Zilini, ci sa uvazuje aj s tzv. best
practises zo Slovenska, Ceska ale aj Europy, ci je pri tejto analyze aj externi konzultant, co sa
tejto problematike rozumie...
Vela masla na hlave ma Vas predchodca, sucasny primator.. On pri nastupe na starostovsky
flek prehlasil, ze aj ked si je vedomi ze parkvoaie je v rozpore so zakonom, vyda pokyn, aby
Petrzalcania neboli pokutovani.. To bol zly signal...
Takze sumar - dve otazky:
1. Budete mat odvahu aj na nepopularne (ale efektivne) riesenia
2. Ako bude prebiehat tender na analyzu statickej dopravy
Starosta:
Veľa z toho, čo ste napísali, som už vyhlásil a bude to aj súčasťou novej parkovacej politiky.
Je nemožné dlhodobo tolerovať stav, že v Petržalke parkujú niekedy až štyri vozidlá z jednej domácnosti (vrátane firemného) bezplatne, že tu odparkujú firmy svoje dodávky a niektoré zóny sa stávajú záchytnými parkoviskami pre ľudí, pracujúcich v Starom Meste (Viedenská cesta, parkovisko pri Bille či TPS, Černyševského). Prípadné spoplatnenie však nevytvára nové parkovacie miesta. Treba rozhodnúť o budovaní parkovacích domov tam, kde je to technicky možné.
Celá problematika statickej dopravy nie je populárna, ale situácia je neudržateľná v tej podobe, v akej je. Obávam sa, že tých chýbajúcich parkovacích miest je viac, než ste spomenuli a postupujúcou motorizáciou deficit len narastá.
Tendrovať nebudeme analýzu, ale návrh koncepcie, kde chceme samozrejme zapojiť
odborníkov nielen z Bratislavy, preto v najbližších dňoch vycestujú naši kolegovia do Viedne, Brna a Prahy, kde cheme osloviť ich odborníkov, aby nám pomohli do jesene pripraviť určitú koncepciu riešenia tejto pre mňa už krízovej situácie. Veľmi dôležitá je aj kooridnácia krokov s hlavným mestom, aby nám plochy, ktoré sme si vytipovali na riešenie statickej dopravy, poslanci mesta nepredávali developerom na ďalšie zahusťovačky.
Tomas Pribyla:
Dobrý deň, mailom miestnemu uradu som navrhoval zriadenie chodeckeho prechodu pri
potravionach Albert na Romanovej.. Je tu rušná križovatka a hlavne frekventovaná pešia
trasa štyrmi smermi... Uradnici odpisali, ze to nepokladaju za potrebne, ved dalej v sidlisku je
zona 30... Mohli by ste sa na to poziret? Ved predsa chodecky prechod je nieco uplne ine, je
to predovsetkym prednostne pravo pre chodca... uradnici akoby nevedeli o com pisu a o com
rozhoduju...
Prosím, pozrite sa na ten moj mail a dajte mi vediet, nielen teraz, ale aj mailom, ci s tym
predsa len nie je nieco mozne spravit.
Starosta:
Situáciu si preverím osobne na mieste a budem Vás informovať. Budem sa prikláňať
k riešeniu, ktoré situáciu v lokalite ukľudní.
Jana Turanská:
Vážený pán starosta, ako motorizovaná dôchodkyňa bývajúca na Dvoroch IV. ma zaujíma
ako, ale hlavne kedy chcete vyriešiť problémy spojené s parkoviskom na Macharovej ul.
Dobre viete, že situácia s parkovaním v Petržalke je krititická - a napriek tomu dovolíte
súkromnej \"odťahovke\" tam vyčíňať, a nás obyvateľov zbytočne dráždiť. Problém je už
bradatý a dlhotrvajúci. O pár dní bude rok, čo mi Váš predchodca - p. Ftáčnik listom prisľúbil,
že problém vyrieši. A či je to tak, že keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú! Tým vtáčkom
myslím voliča.
S pozdravom Jana Turanská
Starosta:
Na túto otázku som odpovedal v predchádzajúcej odpovedi. Takýchto požiadaviek ako na
Macharovej je v Petržalke viacero, podobne ako prísľubov z minulého obdobia, žiaľ, tieto
prísľuby neboli kryté žiadnymi financiami. Hľadáme spôsoby, ako to riešiť.
Jarmila Tosecka:
Dobry den pan starosta, problematiku za(pre)kliateho parkoviska Macharova Dvory IV
poznate.
V juli bude uz rok, co nam sukromna odtahovka s pozehnanim Vasho predchodcu denne
otravuje zivot, nici cestu pod oknami a zabera parkovisko pre cca 100 aut, ktore by malo
sluzit tu zijucim obyvatelom.
Kedy sa konecne dockame zrusenia 5-rocnej najomnej zmluvy so sukromnou firmou CAR
TOWING v zmysle rozhodnutia petrzalskeho zastupitelstva z augusta 2010.
Za odpoved dakuje Jarmila Tosecka
Starosta:
V minulých dňoch som si na rokovanie pozval zástupcov odťahovej služby, kde sme tlmočili
nespokojnosť obyvateľov lokality i nespokojnosť mestskej časti s daným riešením. Firma sa
zaviazala v blízkej budúcnosti poskytnúť 25 parkovacích miest pre verejnosť s tým, že sme jej oznámili, že trváme na platnosti spomínaného uznesenia. Na druhej strane hľadáme spôsob, ako získať finanie na vybudovanie parkovacieho domu v tejto loklaite, ktorá by tu výrazne zlepšila stav statickej dopravy
Boba:
Dobrý deň, viem, že vás všetci bombardujú otázkami ohľadom parkovania a ja nebudem iná,
ale bývame v okolí Digitalparku a je neuveriteľné, ako sme doslova terorizovaní ľuďmi, ktorí
tam pracujú. Keď ráno idem odviezť syna do škôlky (podotýkam, že súkromnej, lebo do
štátnej mi ho pre nedostatok miesta nevzali), tak už nemám po návrate kde zaparkovať a
musím niekoľkokrát obiehať sídlisko (väčšinou s mladším dieťaťom v aute), kým nájdem
miesto aspoň pri vzdialenejších domoch. Parkovisko sa nám ako-tak uvoľní až okolo 17,30.
Prečo sa tu umožňujú stavať také administratívne kolosy, keď v ich okolí nie je dostatok
parkovacích miest??? Ja by som si kľudne aj niečo zaplatila, a nevadilo by mi parkovať ani
ďalej od domu, ale tých 600 € na ročné parkovacie státie jednoducho teraz na materskej
nemám... Ako sa to dá riešiť??? Je to určite nielen pre mňa každodenný stres...
Starosta:
Situáciou ohľadom parkovania na Dvoroch riešime už dlhšie, po dohode s poslancami sme
práve túto zónu vytipovali ako zónu, ktorú budeme chcieť ako prvú riešiť systémom
rezidenčného parkovania, t.j. priorizovať obyvateľov tam bývajúcich. Nie je to jednoduché,
lebo súčasná legislatíva nám rázne kroky veľmi neumožnňuje. Digital park má dostatok
parkovacích miest pre tam pracujúcich, ktorí však odmietajú si tam na ich plochách zaplatiť.
To samozrejme nemienim akceptovať, hľadáme spôsob, ako vozidlá, ktoré blokujú
parkovanie tam bývajúcich odstrániť. Situácia sa zhoršila aj tým, že postupujúcou
automobilizáciou majú domácnosti aj viac ako jedno vozidlo, aj firemné, na čo nebola
Petržalka dimenzovaná. O tom všetkom chceme hovoriť v koncepcii novej parkovacej politiky v zastupiteľstve už koncom tohto roka. Bude to však dlhý boj.
Skrášková:
Dobrý deň p. starosta, pýtam sa ako bolo možné schváliť zriadenie stanovišťa pre autobusy
/konečná zastávka autobusov na Holíčskej ul. Táto zóna je husto obývaná. Neviete si
predstaviť aký hluk, smrad a trúbenie produkujú prichádzajúce a odchádzajúce autobusy. V
zime si nemôžeme otvoriť okná, nakoľko vodiči si kúria a všetky exhaláty máme v bytoch.
Nebolo by vhodné zriadiť konečné stanovišťia tam, kde by ľudia netrpeli? Veď v Petržalke sú
také miesta. Trpíme nedostatkom parkovacích miest, parkujeme na chodníkoch a častokrát
už ani tu nie je miesto. Preložením tejto konečnej by sa mohli vytvoriť parkovacie miestá pre
autá a nám, ktorí sme dotknutí týmto problémom by sa skvalitnil život a netrpeli by sme
nadmerným hlukom, znečisteným ovzduším. Ak je potrebné sme pripravní spísať petíciu,
pretože naše deti majú detské izby obrátené rovno do ulice, kde tieto autobusy parkujú.
Prosíme Vás o stanovisko, či nám viete v tejto veci pomôcť.
Ďakujem Skrášková Kvetoslava
Starosta:
Toto riešenie samozrejme aj ja považujem za veľmi zlé z pohľadu zhoršenia životného
prostredia vás, ktorí tam bývate, obrátim sa na Úrad verejného zdravotníctva a prerokujem túto situáciu aj s DPMB, pretože táto situácia nám komplikuje situáciu aj
v parkovaní. O ich stanoviskách budem informovať.
Vick:
Vážený pán starosta, kto vymyslel pravidlá pre hospodárenie s obecnými bytmi? Ide mi v
prvom rade o zásadu opravy devastovaných bytov po neplatičoch. Je zrejmé, že obecné byty
sú určené predovšetkým pre ľudí s nižšími príjmami. Odkiaľ takíto ľudia majú vziať financie v
štvorcifernej výške na uvedenie bytu do obývateľného stavu? Obec nemôže investovať do
cudzieho majetku a nových nájomníkov núti obec investovať do jej majetku bez akejkoľvek
náhrady! V slušnej spoločnosti sa tomu hovorí vydieranie! Čo vlastne robia tí úradníci, ktorí
sa majú o obecný majetok t.j. aj byty starať? Ak na to nie sú peniaze navrhujem, aby sa v
obecných bytoch zvýšilo nájomné o 4 Euro do osobitného fondu určeného na uvedenie
obecných bytov do obývateľného stavu; pri 750 obecných bytoch je to mesačne 3000 Euro,
za rok 36 000 Euro a s tým už sa dá niečo urobiť.
Zástupcovia obce pri kolaudácii malých dopravných stavieb sú lajdáci. Iba tak sa dá vysvetliť,
že osvetlenie prechodu pre chodcov na zastávke Vlastenecké nám. nesvieti na zebru, ale
mimo, takže chodcov poriadne nevidieť. Asi sa kolaudovalo za pekného slnečného dňa a
konštatovali, že žiarovky svietia. Ďalší prípad je na križovatke pri Lidli na Mamateyovej ulici.
Kanálový vpust „gully“ je na najvyššom mieste, takže počas dažďa a po daždi je človek
poriadne prechádzajúci po zebre nútený stúpiť do vody. Buď bol blbý projektant, alebo
robotníci držali výkres obrátene, alebo kolaudátor nemal vodováhu, prípadne sa mu
nechcelo objednať cisternu s vodou.
Starosta:
Pravidlá pre hospodárenie s obecnými bytmi rámcuje viacero zákonov, napr. zákon o
majetku obcí, zákon o obecnom zriadení ale tiež VZN, ktoré prijalo zastupiteľstvo v minulom období. Žiaľ, stav nášho bytového fondu nie je dobrý, aj preto sme prijali na úrovni správcu nášho bytového fondu zásadné opatrenia, vymenili sme konateľa BP a prijímame aj ďalšie opatrenia. Žiaľ, evidujeme niekoľko stoviek neplatičov, ktorí nám veľakrát devastujú naše byty. Konanie na súdoch je veľmi pomalé a kým takéhoto nespratníka dostaneme z bytu von, dostane byt takmer do neužívateľného stavu. Je na vzájomnej dohode medzi nami a budúcim nájomcom, či takýto byt prevezme. Žiaľ, nemáme milióny Eur na rekonštrukciu týchto stoviek bytov. Jedno z riešení, ktoré chcem odporučiť poslancom, je vytipovať časť bytového fondu, ktorú si ponecháme a druhú by sme odpredali. Z tržby z predaja by sme zrekonštruovali naše byty. Zatiaľ ochota medzi poslancami byty predávať nie je.
Ďakujem za podnety ohľadom osvetlenia prechodov i kanálu pri LIDLi, keďže ide
o kompetenciu mesta, budeme to spolu s ním riešiť.
Jaroslava Garayová:
Dobrý deň pán starosta, dňa 2.5.2011 som Vám zaslala list, ako zástupca vlasntíkov bytov na
Pečnianskej 31. V uvedenom liste som poukázala na nečinnosť oddelenia životného
prostredia, ktorý nám sľúbil do 30.3.2011 osadiť kamene, aby autá neprechádzali cez trávnik.
Uvedený sľub neurobili a ani mi nedali odpoveď a ani od Vás som nedostala
odpoveď , prečo tak nekonali a ako sa to bude riešiť. Preto Vás touto cestou prosím, čo sa
bude ďalej robiť a prečo som ognorovaná. Lehota na odpoveď je 30 dní.
Starosta:
Ospravedlňujem sa za oddelenie životného prostredia, v priebehu najbližších dní sa pôjdem
s novým vedúcim odd. životného prostredia pozrieť priamo na miesto a v prípade, že to bude možné, tak dám pokyn nášmu miestnemu podniku VPS kamene osadiť.